Bedrijven

Alarmsystemen wegens extra kosten niet ingebouwd in gecrashte Boeings

21 maart 2019 18:21

Boeings 737 Max van Shanghai Airlines Beeld © Getty Images

In de twee verongelukte Boeing 737 Max waren twee waarschuwingssystemen niet geïnstalleerd. De reden: vliegmaatschappijen moeten betalen voor ieder extra systeem aan boord, ook voor de systemen die te maken hebben met vliegveiligheid.

De twee vliegmaatschappijen waarvan de toestellen verongelukten, het Indonesische Lion Air en Ethiopian Airlines, hadden de twee alarmsystemen niet, melden de New York Times en Financial Times onafhankelijk van elkaar.

Net als bij een auto is de verkoop van extraatjes een lucratieve bron van inkomsten voor vliegtuigbouwers. Waar autofabrikanten geld verdienen met de verkoop van lichtmetalen velgen of een dakraam, doen de Boeings en Airbus dat met de inbouw van extra toiletten, luxere stoelen of chique verlichting. Maar ook met optionele communicatie-, navigatie- en andere veiligheidssystemen, schrijft de NYT.

Upgrades niet verplicht

Veel vliegtuigmaatschappijen, waaronder Lion Air, houden het graag sober om de kosten te drukken. Dat mogen ze ook, want de upgrades zijn niet verplicht door de Amerikaanse luchtvaartautoriteit Federal Aviation Administration, schrijft de FT.

Na de twee crashes in relatief korte tijd gaat Boeing dit veranderen. Het bedrijf gaat een extra alarmsysteem in de cockpits van alle Boeings 737 Max installeren.

Het gaat om een waarschuwingslampje, dat gaat branden als de zogeheten 'angle of attack'-sensoren niet werken. Die geven aan hoe de hoek van de neus van het vliegtuig is ingesteld.

Twee ongelukken

Er wordt al een tijdje vermoed dat problemen met zo'n angle of attack-sensor een rol hebben gespeeld bij het ongeval met een 737 MAX in Indonesië waarbij vorig jaar 189 mensen om het leven kwamen.

Sinds het neerstorten van een 737 MAX van Ethiopian Airlines vorige week staan alle ruim 300 toestellen van dit type Boeing bij luchtvaartmaatschappijen wereldwijd aan de grond.

Bron • RTL Z