Bedrijven

Airbus profiteert (waarschijnlijk) niet van problemen met Boeing 737 Max

Paul le Clercq • 19 maart 2019 14:14 @Paul_le_Clercq

De bemanning van de eerste vlucht van de A320neo van Airbus. Beeld © Airbus/ Master films / P.Pigeyre

De Boeing 737 Max wordt in onder meer de hele EU en de VS aan de grond gehouden, maar concurrent Airbus kan daar niet één, twee, drie zijn voordeel mee doen, zeggen luchtvaartdeskundigen.

In relatief korte tijd vonden twee ongelukken plaats met een Boeing 737 Max 8. Anderhalve week stortte een toestel van Ethiopian Airlines neer en vijf maanden geleden verongelukte een toestel van hetzelfde type van het Indonesische Lion Air.

De 737 Max wordt nu wereldwijd aan de grond gehouden. In de luchtvaart is er momenteel maar één andere belangrijke producent van grote toestellen en dat is het Europese Airbus. Airbus maakt onder meer de A320neo, dat is een met de 737 Max 8 vergelijkbaar toestel.

'Niet makkelijk en niet nodig'

Die kan meer orders tegemoet zien, zou je zeggen, maar dat is niet zo. Want ten eerste is het niet makkelijk om de productie op te voeren en als dat wel lukt, heeft het waarschijnlijk geen nut meer, zegt Hans Heerkens, luchtvaartdeskundige van de Universiteit Twente. 

De tijd die zit tussen het bestellen van een vliegtuig en dat een maatschappij die ook daadwerkelijk kan gebruiken, is namelijk langer dan bij bijvoorbeeld een auto. "Als je nu een A320neo bestelt, dan komt die pas over een jaar of vier in dienst en dan vliegt de 737 Max al lang weer", verwacht Heerkens.

Snel vergeten

Want als er een fout in de software van de 737 Max zit, dan wordt dat hersteld. En over een half jaar is iedereen vergeten dat de toestellen van het type 737 Max aan de grond moesten blijven, aldus Heerkens. 

Bij de introductie van de Boeing 787 (ook bekend als de Dreamliner), in 2013, waren er aanvankelijk ook problemen en moest het toestel aan de grond blijven, brengt Heerkens in herinnering. "Maar die werden al vrij snel opgelost en de 787 kon weer het luchtruim in."

Volle orderportefeuille

De orderportefeuille van de A320neo zit voor de komende jaren vol en je bouwt niet zomaar een nieuwe productielijn, vult Joris Melkert, luchtvaartdeskundige van de TU Delft, aan.

Airbus bouwt per dag al twee A320neo's en zit daarmee aan de grenzen van wat nu haalbaar is, legt hij uit. De cataloguswaarde van een A320neo is 110 miljoen dollar en het levert enorme uitdagingen op om per dag voor ruim 200 miljoen dollar aan onderdelen er doorheen te persen. Vergeet niet dat Airbus ook nog andere typen vliegtuigen bouwt, zegt Melkert.

Kwestie van jaren

Verder, je kunt wel een nieuwe hal bouwen, maar je hebt ook machines en werknemers nodig. Dat is een heel opschaalproces, dat kost een paar jaar, aldus Melkert.

De grootste bottleneck zit hem trouwens bij de toeleveranciers, de eindassemblage bij Airbus of Boeing is maar 10 tot 20 procent van het totale werk, vult Heerkens aan. Zij moeten ook maar genoeg goed gekwalificeerd personeel kunnen krijgen of ze moeten personeel opleiden.

Piloten

En dat geldt ook voor de vliegmaatschappijen zelf. Als je met Boeings vliegt en je bestelt Airbussen (of andersom) dan moeten piloten en bemanningen omscholen. Piloten moeten per type toestel een brevet halen en elk halfjaar worden hun vaardigheden in een flight simulator gecheckt, zegt Melkert.

Vliegtuigproducenten, bijvoorbeeld Boeing, proberen de nieuwe 737 Max zoveel mogelijk te maken zoals de bestaande typen 737, zodat het relatief weinig kost om piloten te laten overstappen. Maar als je op een toestel van Boeing mag vliegen, dan zul je voor een toestel van Airbus toch echt moeten studeren en examen moeten doen, aldus Melkert.

Bron • RTL Z / Paul le Clercq