Bedrijven

Flixbus wordt nóg groter met overname Eurolines

Paul le Clercq • 04 maart 2019 16:06 @Paul_le_Clercq

Met FlixBus kun je ook in Nederland reizen. Beeld © ANP

Het Duitse Flixbus, aanbieder van langeafstandsreizen per bus, neemt Eurolines en het Franse Isilines over. Daardoor krijgt het een sterkere positie in Europa.

Met Eurolines verstevigt Flixbus de positie in het internationale busvervoer, terwijl het met Isilines een steviger voet aan de grond kijkt in Frankrijk. Isilines heeft een binnenlands netwerk in Frankrijk. Flixbus zegt dat het al marktleider was in Frankrijk, daar vervoerde de maatschappij vorig jaar volgens een woordvoerder 7,3 miljoen passagiers.

Grootste in Europa

Voor lange afstanden begint de bus steeds meer een serieuze concurrent van de trein en het vliegtuig te worden. Tegelijkertijd is sprake van consolidatie in de Europese markt en Flixbus speelt daarin een grote rol.

Flixbus claimt vorig jaar 45 miljoen passagiers te hebben vervoerd. Daarmee is het groter dan Eurolines en Isilines, die vorig jaar samen 2,5 miljoenpassagiers vervoerden. Flixbus was al de grootste in Europa en die positie wordt dus verder versterkt. Volgens Les Echos hebben Eurolines en Isilines last van de zware concurrentie.

Nederland en buitenland

Flixbus rijdt binnen Nederland op een aantal trajecten, zoals Amsterdam-Rotterdam en Eindhoven-Enschede. Daarnaast kun je naar buitenlandse bestemmingen, vaak moet je daarbij overstappen.

Ook met Eurolines kun je binnen Nederland reizen, bijvoorbeeld van Breda naar Den Haag, maar ook naar het buitenland, bijvoorbeeld van Rotterdam naar Luxemburg.

Integreren

Flixbus zegt uiteindelijk Eurolines en Isilines te willen integreren. Daarmee lijken beide namen te verdwijnen. Het lijkt ook logisch dat het aanbod op elkaar wordt afgestemd. Daarmee kunnen de bussen efficiënter worden ingezet. Zowel Flixbus, als Eurolines en Isilines hebben zelf geen bussen of chauffeurs, maar werken met partners die in dienst rijden van de maatschappijen.

Voor de overname moet de ondernemingsraad van Isilines nog worden geraadpleegd. Maar dat is slechts een formaliteit, de raad heeft geen vetorecht, aldus de woordvoerder van Flixbus.

Concurrentie op thuismarkt

Flixbus versterkt weliswaar de positie in Europa, maar andere partijen worden ook groter. Zo wil het Franse BlaBlaBus, onderdeel van autodeeldienst BlaBlaCar, in Duitsland actief worden.

Daarmee krijgt Flixbus concurrentie op de thuismarkt waar het de allergrootste speler is. Duitsland is nog steeds de belangrijkste markt voor Flixbus. De woordvoerder van het bedrijf wil niet zeggen welk deel van de omzet uit Duitsland komt.

Franse staat

BlaBlaBus nam vorig jaar Ouibus over van de Franse spoorwegen SNCF. Onderdeel van de deal was dat de SNCF, en dus de Franse staat, mede-aandeelhouder werd in BlaBlaCar.

Daarmee gaat de Franse staat dus in feite busdiensten in Duitsland aanbieden.

De VS en Rusland

Flixbus begon vorig jaar in de VS. Daar wil het de komende jaren verder groeien terwijl het dit jaar ook wil uitbreiden naar Rusland. In Duitsland onderhoudt dochter FlixTrain treindiensten op twee trajecten.

Bron • RTL Z