Bedrijven

Lyft opent de boeken voor beursgang: dit moet je weten voor je investeert

Matthias Pauw • 01 maart 2019 20:48 @mattpauw

Beeld © AFP

Taxi-app Lyft gaat binnenkort naar de beurs en vandaag heeft het de boeken geopend zodat investeerders weten waar ze aan toe zijn. Verwacht in ieder geval geen winstgevend bedrijf.

Wat is Lyft?

Lyft is in feite zeer vergelijkbaar met Uber. Via een app kunnen gebruikers eenvoudig een taxi bestellen tegen een prijs die doorgaans lager ligt dan die van een gewone taxi.

Maar Lyft is nog wel een stuk kleiner. Waar Uber over de hele wereld wordt gebruikt, is Lyft op dit moment alleen nog maar actief op 300 plekken in de VS en Canada. Naast taxiritten biedt Lyft ook leenfietsen en leenscooters aan.

Hoe staat Lyft er financieel voor?

Dat hangt er vanaf hoe je ernaar kijkt. Uit de vandaag gepubliceerde prospectus blijkt dat het bedrijf nog nooit winst heeft gemaakt, sterker nog: de verliezen nemen rap toe. In 2016 en 2017 schommelde het jaarverlies tussen de 680 en 690 miljoen dollar. Vorig jaar nam het verlies toe tot ruim 911 miljoen dollar.

Daar staat tegenover dat ook de omzet hard groeit, heel hard zelfs: van 434,3 miljoen in 2016 naar 2,2 miljard dollar in 2018. Het totaalbedrag dat klanten kwijt waren aan hun boekingen steeg binnen dezelfde tijdsperiode van 1,1 miljard dollar tot 8,1 miljard dollar.

Lyft bestaat sinds 2012, dat een relatief jong techbedrijf vooral verliezen maakt is zeker niet uitzonderlijk. De hoop is dat alle investeringen die worden gedaan om marktaandeel te verkrijgen op de lange termijn gaan terugbetalen. Door de jaren heen heeft Lyft een schuld van bijna 3 miljard dollar opgebouwd.

Hoeveel geld gaat Lyft ophalen?

Dat is voorlopig nog onduidelijk. Het is nog niet bekend welke prijs een aandeel moet gaan krijgen, dat zal afhangen van de vraag uit de markt. Bovendien is ook nog niet bekendgemaakt hoeveel aandelen het bedrijf naar de beurs gaat brengen.

Waar gaat Lyft dat geld voor gebruiken?

Lyft heeft het geld vooral nodig om de bedrijfsvoering te bekostigen, het bedrijf geeft namelijk een stuk meer uit dan er binnenkomt. Daarnaast kan een deel gebruikt worden voor investeringen in nieuwe technologieën of overnames van andere bedrijven.

Ook zijn er nog ruim 6 miljoen aandelen gereserveerd voor prestatiebonussen van het management en personeel. Als die worden uitgekeerd zouden de rechthebbenden van die bonussen een flinke belastingaanslag krijgen, die neemt Lyft over. Ook daar wordt een deel van het geld voor gebruikt.

Het lijkt er trouwens niet op dat Lyft de opbrengsten van de beursgang snel zal gaan inzetten voor expansie naar Europa of Azië. Uit de prospectus blijkt niet dat daar concrete plannen voor zijn, hoewel de optie van internationale expansie wel expliciet opengehouden wordt.

Hoe ga je als belegger verdienen aan Lyft?

Dat is eenvoudig: hopen op een koersstijging. Want een ding is zeker, van het dividend hoef je het niet te hebben.

Lyft schrijft dat het nog nooit een cent dividend heeft uitgekeerd en verwacht dat ook niet op afzienbare termijn te gaan doen.

Wat zijn de gevaren?

Zoals altijd in prospectussen, staat er ook bij Lyft een lange lijst aan risico's voor het bedrijf opgesomd. Een korte bloemlezing:

  • Weinig ervaring, waardoor investeringen in uitbreiding weleens onsuccesvol zouden kunnen blijken.
  • Het bedrijf heeft nog nooit winst gemaakt en het is onzeker of dat ooit gaat lukken.
  • Hevige concurrentie (denk aan Uber).

Een van de opmerkelijkere bedrijfsrisico's die Lyft zelf ziet, heeft te maken met zelfrijdende auto's. Het bedrijf schrijft dat het financieel te lijden kan krijgen als het er niet in slaagt om efficiënt eigen technologie voor zelfrijdende auto's te ontwikkelen of een partnerschap aan kan gaan met een ander bedrijf op dit vlak.

Blijkbaar ziet Lyft zelfrijdende taxi's als een belangrijke factor voor succes in de toekomst. Het bedrijf investeert aan de ene kant in een platform waarmee ontwikkelaars zelfrijdende auto's in kunnen zetten voor taxiritten. Aan de andere kant ontwikkelt Lyft zelf technologie voor zelfrijdende auto's.

Bron • RTL Z