Bedrijven

'Frankrijk wil herbenoeming Elbers bij KLM blokkeren'

Paul le Clercq • 28 februari 2019 08:55 @Paul_le_Clercq

Wordt Pieter Elbers herbenoemd bij KLM? Beeld © ANP

Frankrijk zou erover denken om alsnog de herbenoeming van KLM-topman Pieter Elbers te blokkeren. Dat meldt de Franse zakenkrant Les Echos.

Daarvoor zou de geplande aandeelhoudersvergadering van Air France-KLM van april moeten worden uitgesteld. Op die vergadering moeten aandeelhouders instemmen met de voordracht van Elbers als ceo van KLM door de raad van commissarissen.

Fransen hebben dubbel stemrecht 

De Franse staat profiteert nu van de regel dat als aandelen twee jaar worden aangehouden, het stemrecht verdubbelt. Daarom hebben de Fransen 22 procent van het stemrecht. Verder heeft het personeel van Air France nog eens een belang van zo'n 4 procent. Het Franse blok blijft dus overheersend, concludeert Les Echos.

Aan het eind van de zomer hebben het Amerikaanse Delta Airlines en China Eastern hun aandelen ook twee jaar, waardoor hun belang eveneens twee keer zoveel stemrecht gaat opleveren. Die twee luchtvaartmaatschappijen hebben elk 9 procent.

Elbers

Eerder deze maand bleek dat Elbers mocht aanblijven als ceo van KLM. Het bestuur van moederbedrijf Air France-KLM ging akkoord met zijn herbenoeming. Daarmee leek een pijnlijk conflict tussen het Nederlandse en Franse onderdeel uit de lucht.

Tegelijkertijd met de herbenoeming zal de baas van de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij, de Canadees Ben Smith, een plek in de raad van commissarissen van KLM krijgen.

Met het besluit leek voorlopig een einde te komen aan de felle interne machtsstrijd binnen het Frans-Nederlandse bedrijf. Elbers' termijn loopt af in april, maar er waren grote twijfels of hij wel herbenoemd zou worden. Dit terwijl de KLM-veteraan in Nederland op handen wordt gedragen.

'Stompzinnige actie'

Jos Versteeg van InsingerGilissen vindt de koop van een belang door de Staat in Air France-KLM een 'ongelooflijk stompzinnige actie'. De Franse staat zorgde ervoor dat de staking bij Air France werd gebroken, waarbij er geen oplossing kwam om de kosten te drukken, aldus Versteeg. De stakende piloten kregen destijds hun zin met een loonsverhoging.

'Heilloze weg'

KLM draait weliswaar veel beter dan Air France, maar budgetvliegers doen het nóg veel beter. Je moet geen slechtdraaiende bedrijven steunen, dat is een heilloze weg, zegt Versteeg.

Volgens hem moet je het aandeel Air France-KLM 'altijd verkopen'. "Boven de 10 euro zeker en rond de 5 euro iets minder hard."

Bron • RTL Z