Bedrijven

Wat kan de staat met 14 procent in Air France-KLM? 'Best wel veel'

Paul le Clercq • 28 februari 2019 11:00 @Paul_le_Clercq

Nu de Staat een belang heeft in Air France-KLM heeft het meer invloed in de holding. Beeld © ANP

Nederland heeft 14 procent van de aandelen gekocht in de holding Air France-KLM. Dat gebeurt officieel om het 'grote publieke belang' van Schiphol en KLM veilig te stellen. Maar is 14 procent wel genoeg? "Kort gezegd: je zit aan tafel en je hebt machtsmiddelen."

De staat heeft een belang gekocht in Air France-KLM van 14 procent, ongeveer evenveel als het belang van de Franse staat heeft in de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij.

Steeds meer besluitvorming rond Air France en KLM vindt plaats in de holding, maar er was voor Nederland te weinig mogelijkheid om het publieke belang te verdedigen, zei minister van Financiën Wopke Hoekstra.

'Je zit aan tafel'

Met 14 procent heb je best wel veel macht als aandeelhouder, zegt Bas Steins Bisschop, emeritus hoogleraar corporate governance en ondernemingsrecht aan Business Universiteit Nyenrode en Universiteit Maastricht.

"Kort gezegd: je zit aan tafel en je hebt machtsmiddelen", aldus Steins Bisschop.

Aandeelhoudersrechten

Je hebt namelijk in de eerste plaats invloed omdat je aandeelhouder bent, legt hij uit. Dat betekent dat je alle aandeelhoudersrechten hebt en dat je een stem hebt in de aandeelhoudersvergadering. Die is één keer per jaar en verder bij eventuele bijzondere gelegenheden.

Als je een minderheidsbelang hebt, zoals met een belang van 14 procent, dan wil dat niet zeggen dat je geen invloed hebt, want de belangen van minderheidsaandeelhouders moeten namelijk worden meegewogen.

Als zonder goede reden de verlangens van de minderheidsaandeelhouders worden genegeerd. Bijvoorbeeld als er allerlei activa van KLM naar Parijs zouden worden verhuisd en je hebt in de aandeelhoudersvergadering gezegd dat je het daar niet mee eens bent, dan kan de rechter besluiten dat terug te draaien als je er een zaak van maakt, zegt Steins Bisschop.

Recht op informatie

Daarnaast heb je als aandeelhouder recht op informatie, gaat hij verder. Binnen Air France-KLM is een aantal zaken op holdingniveau besproken en die zijn niet gedeeld met werkmaatschappij KLM. Zo namen het Amerikaanse Delta Airlines en China Eastern een belang in de holding. De staat kan nu vragen naar dit soort informatie.

Deze twee punten zijn internationaal uitgangspunten bij corporate governance, zegt Steins Bisschop.

'Action Directe'

Verder is de holding Air France-KLM is een Franse onderneming. "In Frankrijk geldt voor aandeelhouders het recht van Action Directe", aldus Steins Bisschop.

Dat betekent kort dat wanneer het bestuur iets doet dat niet mag, je als aandeelhouder direct tegen de leiding een procedure kunt aanspannen. In Nederland bestaat die mogelijkheid nauwelijks, zegt hij.

Blok

Vergeet ook niet dat je met een belang van 14 procent een sleutel in handen hebt, gaat Steins Bisschop verder. De praktijk wijst namelijk uit dat een blok van 14 procent voor potentiële overnemers een barrière is.

In Nederland én in Frankrijk is er de uitrookprocedure: als je minstens 95 procent van de aandelen hebt, dan kun je via de rechter dwingen de resterende aandeelhouders om te verkopen. Maar met een belang van 14 procent in handen van de Nederlandse staat, is dat dus voor een derde aandeelhouder niet mogelijk.

'In de minderheid'

Met 14 procent kun je wel behoorlijk wat invloed uitoefenen, maar je hebt wel maar een minderheidsbelang, voegt Leen Paape, hoogleraar corporate governance aan Nyenrode hieraan toe.

Er wordt wel naar je geluisterd, maar als er wordt gestemd op de aandeelhoudersvergadering, dan ben je zwaar in de minderheid, je zult andere aandeelhouders moeten overtuigen van de gelijk, besluit Paape.

Bron • RTL Z / Paul le Clercq