Bedrijven

Alle winst bij Air France-KLM komt van KLM

Paul le Clercq • 20 februari 2019 08:24 @Paul_le_Clercq

Beeld © ANP

De winst van Air France-KLM in het vierde kwartaal was wat lager dan verwacht, maar deze kwam wel volledig op naam van KLM. Voor het eerste kwartaal van 2019 denkt Air France-KLM dat de opbrengsten per passagier lager zullen zijn, en de brandstofkosten zullen stijgen.

In de maanden oktober tot en met december steeg de omzet bij de Nederlands-Franse luchtvaartmaatschappij met 4,1 procent tot 6,4 miljard euro, maar er werd een verlies geleden van 218 miljoen euro. Dat verlies is wel lager dan de 928 miljoen euro van dezelfde periode jaar eerder.

Een beter beeld geeft het resultaat vóór aftrek van rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie goodwill (ebitda), dat daalde met 20 procent tot 776 miljoen euro.

Dat komt door stakingen bij Air France en hogere kosten voor kerosine, de brandstof voor vliegtuigen.

KLM compenseert verlies Air France

De winst kwam in het vierde kwartaal volledig op naam van KLM. De Nederlanders behaalden een operationeel resultaat van 112 miljoen euro, dat is gelijk aan een jaar eerder. Maar Air France kwam uit op een verlies van 62 miljoen euro, oftewel een daling van 179 miljoen euro.

Daarmee doet het verlies van Air France voor meer dan de helft de winst van KLM teniet. 

"We hebben een heel goed jaar gedraaid", reageert topman Pieter Elbers tegenover RTL Z. "Als je naar de industrie kijkt, dan zie je heel veel bedrijven omlaag gaan terwijl wij op hetzelfde hoge niveau als vorig jaar blijven."

Wat maakt dan dat de resultaten zo positief waren? Volgens Elbers komt dat door een combinatie van kostenbesparingen en investeringen. "We hebben een recordbedrag geïnvesteerd, 1,3 miljard. Je ziet dat dat leidt tot hogere passagierswaardering en dat eigenlijk alle factoren de goede kant op gaan. Dat leidt tot deze mooie cijfers."

Stakingen

Ook over heel 2018 draaide KLM beter, mede door de stakingen bij Air France, die de Franse tak in totaal 335 miljoen euro kostten. KLM boekte over heel 2018 een operationele winst van 1073 miljoen euro, dat is op een haar na hetzelfde niveau als in 2017.

Maar Air France kwam uit op een winst van slechts 266 miljoen, bijna 600 miljoen euro minder dan over 2017. KLM maakte dus vier keer zoveel winst als Air France, terwijl de Fransen de helft meer omzet draaien.

Transavia zag in het vierde kwartaal het verlies wat oplopen, maar over heel 2018 was er een winst en die nam toe: met 18 procent tot 139 miljoen euro. Daarmee levert de budgetvlieger een flinke bijdrage aan de totale winst van Air France-KLM.

Hogere brandstofkosten in 2019

Aan een winstprognose waagt Air France-KLM zich nog niet. Wel denkt het in 2019 te maken te krijgen met hogere brandstofkosten: zo'n 650 miljoen euro. De luchtvaartmaatschappij probeert daar een hogere marge tegenover te zetten. Zo moeten de kosten, zonder rekening te houden met brandstofkosten, met tussen de 0 en 1 procent omlaag.

Het aantal passagiers wil Air France-KLM met tussen de 2 en 3 procent laten toenemen en bij Transavia zelfs met 9 à 11 procent.

In het eerste kwartaal zullen de opbrengsten per passagier wat lager liggen dan in dezelfde periode van een jaar eerder. Dat komt mede doordat Pasen later valt. Maar voor de maanden daarna is de bezettingsgraad juist wat hoger.

Afspraken met Air France

Over wat er concreet is afgesproken over de samenwerking met Air France, waar gisteren een akkoord over kwam rond het aanblijven van Elbers, wil de topman niets kwijt. 

"Dat zullen we met elkaar moeten onderzoeken. Het boek van de Europese luchtvaartconsolidatie is nog niet geschreven, dat zijn we met elkaar aan het schrijven. Ik denk dat het een goede stap is om daar altijd naar te blijven kijken."

Is KLM de grip over het bedrijf verloren? "Daar herken ik me volstrekt niet in. We hebben een set aan afspraken met elkaar gemaakt gisteren. Daar zitten een aantal afspraken in die de positie van KLM beter borgen in de holding. Wat mij betreft is het een gebalanceerd geheel waarmee we verder kunnen."

Is de positie van KLM zwakker geworden? "Nee, in tegendeel."

Bron • RTL Z