Business

Autoslopers maken zich zorgen over de auto van de toekomst

15 augustus 2016 17:44

Beeld © ANP

Het zou zomaar kunnen dat we over een paar jaar allemaal elektrisch rijden, in auto's gemaakt van kunststoffen. Nu al hebben autoslopers daar hoofdbrekens over. Want al die nieuwe materialen zijn een stuk lastiger te recyclen.

De conventionele auto wordt nu bijna helemaal hergebruikt. Zo'n 95 procent kan worden gerecyled of nuttig hergebruikt, blijkt uit cijfers van ARN, de instantie die recycling van auto's regelt. Bovendien is het bij wet bepaald dat bijna de hele auto hergebruikt moét worden. Maar in nieuwe auto's zitten steeds meer elektronica en plastics en lichtgewicht metalen. Dat vraagt om andere, specialistische manieren van slopen en recyclen. 

Daar tegenover staat een andere ontwikkeling, die ABN Amro schetst: we delen vaker een auto met anderen, via platforms als SnappCar en Blablacar. En als we vaker onze auto's delen, dan wordt de levensduur van een auto korter. Want een gekochte auto staat zo'n 95 procent van de tijd stil, op een parkeerplaats voor je huis of werk. Verhuren we onze auto in 'de lege uurtjes', dan staat 'ie nog maar zo'n 66 procent van de tijd stil. Dat verkort at de levensduur van Europese auto's van zo'n 10 naar 6 jaar. Ofwel: auto's moeten sneller worden gesloopt.

Nieuwe recycletechnieken

Het probleem van de nieuwerwetse auto's is dat de materialen waarvan ze gemaakt zijn veel moeilijker zijn om te scheiden en ook om te hergebruiken. Metaal is namelijk heel eenvoudig te scheiden van de rest van een het schroot met een grote magneet. Bovendien is dat makkelijk om te smelten tot iets nieuws. De moderne koolstofvezels zijn veel moeilijker te isoleren, en bovendien verliezen ze snel een deel van hun sterkte als ze verwerkt worden.

Daardoor wordt het recyclen van een moderne auto veel lastiger en dus duurder. Er bestaat een goede kans dat uiteindelijk de consument daar de rekening voor betaald, omdat de verwijderingsbijdrage dan omhoog moet.

En de batterij die nodig is in elektrische auto's, meestal een lithium-ion accu, is erg duur om te recyclen. Maar daarvoor hebben slopers al iets verzonnen: de batterij kan namelijk gebruikt worden voor de opslag van bijvoorbeeld zonne-energie.

Verantwoordelijkheid verschuift

Nog een vraagt die opdoemt, is wie waarvoor verantwoordelijk is bij het 'recycleprobleem'. De keuze van materialen wordt door fabrikanten vaak gemaakt op basis van prijs en gewicht, om een auto goedkoop te houden in productie en uitstoot, en niet op basis van wat goed te recyclen is.

Daar komt bij dat private lease steeds populairder wordt, waarbij je betaalt voor het gebruik van de auto bij een automerk. De auto blijft in bezit van de automaker, die vervolgens dus ook verantwoordelijkheid draagt voor de sloop ervan. 

ABN Amro heeft daarom alvast een idee: volgens de bank moeten autofabrikanten meer kijken naar het modulair ontwerpen van auto's, het upgraden van onderdelen en het recyclen en upcyclen van materialen. Hierbij is een grote rol weggelegd voor toeleveranciers die kunnen meewerken aan innovatieve en circulaire oplossingen.

Bron • RTL Z