Bedrijven

Reserveringssite Iens heet voortaan TheFork: 'Een slimme zet'

Claartje Vogel • 18 februari 2019 17:13 @claartjevogel

Beeld © Thinkstock

De Nederlandse reserveringswebsite Iens gaat verder onder de internationale merknaam TheFork. Daarmee verdwijnt de helft van de restaurants van de website. Toch noemen experts het een 'slimme keuze'.

"Ik had het al verwacht", zegt Iens Boswijk. Zij is de naamgever en oprichter van Iens. Ze verkocht haar website drie jaar geleden aan het beursgenoteerde, Amerikaanse bedrijf TripAdvisor. Iens valt bij TripAdvisor onder restaurantlabel TheFork.

Boswijk: "De naamsverandering was onvermijdelijk bij de verkoop aan TripAdvisor. Het was duidelijk dat TheFork internationaal leidend is, dus dit is geen verrassing. Het is een slimme zet om het platform Europees bruikbaar te maken."

Internationaal restaurants boeken

TheFork heeft 21 miljoen bezoekers per maand en er zijn 55.000 restaurants aangesloten in 11 landen. Nederlanders kunnen via dit platform dus ook restaurants reserveren als zij in het buitenland zijn.

Dat kon ook al voor de naamsverandering, maar de meeste bezoekers wisten dat niet. Daar moet de internationale naam verandering in brengen. Ook verwacht het bedrijf dat de Engelse naam meer toeristen naar Nederlandse restaurants zal brengen.

Logischere naam

Merkexpert Joachim ter Haar vindt de naamverandering slim. "Het is gewoon een efficiëntieslag", zegt hij. "Je wilt als bedrijf zo min mogelijk merken in je portfolio. TheFork kan nu dezelfde marketingcampagnes voeren in meerdere landen en hoeft nog maar één platform te onderhouden."

Tripadvisor heeft een goede reden om de naam van Iens te veranderen, vindt hij. "Iens is een heel lokaal merk. Met TheFork spreek je een veel grotere doelgroep aan. Bovendien vind ik het een leuke naam, ik begrijp deze veel beter. De link met eten is veel logischer bij 'The Fork' dan bij 'Iens'."

Boswijk is er niet rouwig om dat haar naam niet meer gebruikt wordt. "Het voelt ook wel als een bevrijding", zegt ze. "Ik heb mijn eigen naam weer terug."

Aantal restaurants halveert

Behalve de naam, verandert ook het systeem. Je kunt voortaan alleen een recensie achterlaten als je online gereserveerd hebt bij het restaurant via TheFork. Zo werken ook de hotelbeoordelingen op TripAdvisor.

Daar is Boswijk niet enthousiast over, want dit betekent dat er minder Nederlandse restaurants op het platform aangesloten zullen zijn. "Mijn visie was dat het aanbod volledig moest zijn", aldus de oprichter.

Vanaf 1 mei zie je op TheFork alleen nog restaurants die via het platform te reserveren zijn. Vakblad Emerce becijfert dat het aantal restaurants hiermee halveert tot 5000 tot 6000 namen. De 5000 restaurants die verdwijnen, willen namelijk geen tafels laten reserveren via de website.

Boze horecaondernemers

Dat niet alle restaurants in zee willen met de reserveringssite, heeft vooral met geld te maken. Restauranthouders zijn al jaren boos op reserveringssites zoals Iens en OpenTable. Ze rekenen te hoge commissies, vinden ondernemers. "De beoordelingen zijn niet meer op basis van de beste recensies, maar op basis van wie betaalt en wie niet", aldus chef Leon Mazairac.

Om de 'groeiende macht van reserveringsplatforms' tegen te gaan, kwam brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) met een eigen platform: BookDinners. Bij deze site zijn zo'n 4000 ondernemers aangesloten.

KHN: Nieuwe systeem is goede zet

Bernadet Naber van KHN vindt de verandering in het reviewsysteem wel een goede zet. "Op deze manier zijn reviews niet langer anoniem", zegt ze. "Je weet zeker dat een recensent bij het restaurant is geweest, dat was voorheen niet zo. Een mooie verbetering."

De tarieven die Iens/TheFork rekent aan restaurants veranderen niet. Die blijven 1,50 tot 2 euro per couvert. Daarnaast betalen ondernemers maandelijks een standaardtarief van 29 euro voor een gewoon account of 69 euro voor een pro-account dat nodig is om de reserveringen te managen. Bij BookDinners betalen de restauranthouders een vast bedrag van 15 euro per maand.

Bron • RTL Z