Bedrijven

Concurrentie voor Lidl en Aldi: Siberische discounter rukt op

Maaike Homan • 18 februari 2019 16:03 @maaike_homan

Een filiaal van Mere in Roemenië. Beeld © Mere

Lidl en Aldi moeten vrezen voor stevige concurrentie. De Russische budgetsupermarkt Torgservis gaat in Duitsland honderd winkels openen onder de naam Mere en er wordt ook verder gebouwd aan het imperium in andere Europese landen. Is er nog ruimte voor een supermarkt aan de onderkant van de Nederlandse markt?

Mere timmert hard aan de weg. In Duitsland is het eerste filiaal geopend, maar het moeten er minstens honderd worden. In Roemenië en Polen zijn recent ook winkels geopend.

Beelden laten gangpaden vol dozen zien, hoog opgestapeld op pallets waar klanten zelf nog het plastic vanaf moeten trekken als ze een fles sap willen. Duitse media spreken van een 'Aldi-kloon'. Wie de foto's bekijkt moet inderdaad denken aan hoe Aldi ooit de Nederlandse markt opkwam.  

In Rusland heeft deze supermarkt onder de naam Svetofor meer dan 800 winkels. Het is daarnaast actief in Kazachstan, Wit-Rusland en China. Mere belooft prijzen die 20 procent lager liggen dan die in de markt. "Klanten betalen voor producten, niet voor merken", stelt de winkel op hun site.  

Tijd en geld besparen

Het bedrijf richt zich op klanten die 'tijd en geld willen besparen' en een lager tot gemiddeld inkomen hebben en één tot twee keer per week hun boodschappen doen. 

Of Nederland ook tot de landen hoort waar het wil uitbreiden, is niet bekend. Het hoofdkantoor in Siberië en vestigingen in Duitsland, Roemenië en Polen reageerden niet op een verzoek om commentaar.  

'Zeker ruimte voor in Nederland'

Toch zou er zeker wel plek zijn voor een winkel als Mere in Nederland. Retailsdeskundige Paul Moers ziet zeker ruimte aan de onderkant van de markt.

Hoewel de Mere-supermarkten erg op de Aldi lijken, zijn zowel de Aldi als de Lidl opgeschoven richting de bovenkant van de markt, zegt hij. Pallets en dozen hebben in deze supermarkten deels plaatsgemaakt voor schappen en bakken met daarin bijvoorbeeld biologische groenten en fruit.  

"Quality discount", noemt Moers dat. "Die Lidl is zo verrekte goed. Ze hebben echt mooie producten. En door het assortiment chiquer te maken hebben deze winkels er in Nederland juist meer klanten bij gekregen." 

Volgens hem zou een echt goedkope winkel met name in de Randstad een goede kans van slagen hebben. "Vergeet niet dat er genoeg Nederlanders zijn die van weinig geld moeten rondkomen."

Goedkoop, maar niet zo sfeervol. Beeld © Mere

'Waarom zou je daar heengaan?'

Retailexpert Erik Hemmes denkt er anders over. "Heb je die foto's van de winkels gezien? Dan vraag je je wel af waarom iemand daar heen zou gaan als er ook een Lidl bestaat", zegt hij. Hemmes denkt namelijk niet dat Mere ver onder marktprijzen kan gaan zitten. "Dat moet ik echt nog maar zien."

Mere denkt dat dit wel kan in Duitsland. Het bedrijf belooft op de site 20 procent lagere prijzen door directe samenwerkingen met producenten, een rigide prijsbeleid en minimale marges. 

'Mere maakt meer kans dan Dirk of Vomar'

Maar hebben we in Nederland niet al genoeg supermarkten? Moers: "Met zo'n 4200 winkels heb we er te veel zelfs. Er zijn zeker 23 formules al denk ik dat door alle ontwikkelingen, denk aan snel thuis bezorgen en kant-en-klare maaltijden thuisbezorgen, er zo'n tien zullen overblijven."

Albert Heijn, Jumbo, Lidl en Aldi die overleven wel, denkt hij. Een Dirk van den Broek of Vomar niet. Volgens hem zal de Russische supermarktdochter Mere kans zien en naar Nederland komen. "Duitsland dient als proefland, daarna zijn wij aan de beurt." 

Bron • RTL Z / Maaike Homan / Martijn Smiers