Bedrijven

Picnic gaat ook maaltijdboxen leveren, zonder abonnement

12 februari 2019 15:14

Picnic bezorgt niet meer alleen je dagelijkse boodschappen, maar ook maaltijdboxen. Beeld © ANP

Bij online supermarkt Picnic kun je vanaf vandaag ook maaltijdboxen bestellen, zonder aan een abonnement vast te zitten. Deskundigen verschillen van mening of dat en verstandige zet is.

Bij Picnic kun je niet alleen meer je gewone boodschappen bestellen, maar ook een volledige maaltijdbox, Presto genaamd. Daarin zitten het recept en de ingrediënten voor een 'voedzame maaltijd', die is gebaseerd op de smaken van jong en oud'. Al voorbeeld geeft Picnic mosterdkip met aardappeltjes of basilicum-bloemkoolrisotto.

Consumenten kunnen kiezen uit vijf verschillende maaltijden per week en die wisselen elke keer. Tot de avond ervoor kun je kiezen welke maaltijd je wilt bestellen. Je kunt kiezen uit een box voor twee of vier personen.

'Populair'

Dit is een logische stap, vindt retailexpert Erik Hemmes. Maaltijdboxen zijn al een tijd populair. Consumenten vinden het steeds makkelijker om óf ingrediënten in één keer thuisgeleverd te krijgen, óf om een complete maaltijd thuisbezorgd te krijgen, zegt hij.

Supermarkten proberen dat steeds meer naar zich toe te trekken, aldus Hemmes. Zo heeft Albert Heijn al een paar jaar de Allerhande maaltijbox. "Als je er niet in zit, mis je een onderdeel van de markt."

Hemmes denkt dat de maaltijdboxen voor Picnic winstgevend zijn samen te stellen. Wie de inhoud los koopt betaalt minder, waardoor de marge op de maaltijdbox hoger is dan op gewone boodschappen. De bottleneck zit hem volgens hem echter in het afleveren bij klanten. Thuisbezorgen is duur, maar Picnic vraagt er geen geld voor.

Robotisering kost veel geld

Maar supermarktdeskundige Paul Moers is veel somberder. De markt voor maaltijdboxen wordt gedomineerd door hele grote partijen en het is heel lastig om de markt te gaan veroveren, zegt hij.

Albert Heijn is druk bezig met robotiseren en daar is veel geld mee gemoeid. Ahold kan dat betalen, aldus Moers.

'Winst maken is lastig'

Volgens Moers is het voor Picnic nu al lastig om het bezorgen van boodschappen winstgevend te doen. Hij heeft er een hard hoofd in dat Picnic het bezorgen van maaltijdboxen wél winstgevend kan doen. Het gaat immers maar om kleine hoeveelheden.

Picnic doet er volgens hem dan ook goed aan niet nóg een ander probleem te creëren. Dat Picnic zonder abonnement werkt is voor klanten misschien wel aantrekkelijk, maar Picnic zet zijn verdienmodel nog verder op zijn kop, denkt Moers.

Maaltijdboxen als Marley Spoon en HelloFresh werken wel met een abonnementenmodel. Klanten krijgen de box iedere week weer thuisgestuurd. Wel zijn deze abonnementen vrij flexibel.

Bron • RTL Z