Bedrijven

Eindelijk afzender duidelijk: Rabo zet naam webshop op afschrift

Michaël Niewold • 11 februari 2019 11:39 @michaelniewold

Wie bankzaken snel geregeld wil hebben, moet de deur uit en naar een filiaal toe. Beeld © ANP

Mollie, Docdata, Buckaroo, Adyen: wie af en toe zijn rekeningafschriften bekijkt, kent de namen wel. En wellicht ook de lichte paniek: van wíe heb ik iets gekocht? Pas bij doorklikken zie je dat het gaat om een betaling voor een webshop. Dat is verwarrend, en dus komt daar nu mondjesmaat verandering in.

Bovengenoemde bedrijven zijn zogeheten betalingsverwerkers, ze regelen het betalingsverkeer voor webshops en nemen hen op deze manier een hoop werk uit handen.

Vanwege Europese regelgeving voor betalingsverkeer, SEPA, moet de naam van het bedrijf dat het geld ontvangt op het afschrift gemeld worden. Dat is bij zo'n betaalpartij dus Mollie of Adyen, en niet de naam van de winkel waar je iets gekocht hebt.

Bij Rabobank hebben ze daar nu een oplossing voor, legt een woordvoerder uit. "We noemen eerst de winkel gevolgd door 'via Omnikassa'." Dat laatste is de betalingsverwerkservice die Rabo bedrijven biedt. Ook Pay.nl kondigde onlangs aan de naam van het verkopende bedrijf een prominentere plek op het bankafschrift te geven.

'Regel omzeilen'

"Pay.nl en Omnikassa hebben iets bedacht om die regel te omzeilen. Dat is niet zo vanzelfsprekend om te doen, want de naam van de rekeninghouder moet er staan", reageert een woordvoerder van Betaalvereniging Nederland, waar veel aanbieders van betaaldiensten bij zijn aangesloten.

Ook bij iDeal wordt gewerkt aan het aanpassen van de naam op het afschrift, maar wanneer dit klaar is en wat voor oplossing er precies komt, is nog onbekend. "Daar is geen specifieke deadline voor", aldus de woordvoerder.

Puzzel

De naam van de webshop bij een iDeal-betaling als eerste op je afschrift zien staan, is dus nog toekomstmuziek. "In alle systemen is het anders geregeld, het zal nog een hele puzzel worden om dit op te lossen", zegt een woordvoerder van Rabobank.

Hoeveel bedrijven van de dienst van Rabo gebruik maken, wil hij om 'concurrentiegevoelige redenen' niet zeggen. De bank praat met grote betaalverwerkers of zij de de oplossing van Rabo ook willen overnemen, maar met welke wil de woordvoerder niet zeggen.

Adyen: onzichtbaar

Bij de Consumentenbond, dat vorig jaar een Meldpunt Onbegrijpelijke namen op bankafschriften oprichtte, is men gematigd positief. "Het is een mooie eerste stap", aldus Olof King, de directeur belangenbehartiging.

Hij roept andere banken op Rabobank te volgen, omdat het effect van de stap nog niet zo groot is, aangezien de dienst van de bank niet zo veel klanten heeft.

Ook bij Adyen juichen ze het initiatief van Rabobank toe. "We zijn altijd bezig om onszelf zo onzichtbaar mogelijk te maken, we zijn constant bezig dat soort frictie weg te nemen", zegt een woordvoerder van de betalingsverwerker. Of er concrete plannen zijn, wil hij niet zeggen. "De Nederlandse consument is maar een deel van onze markt."

Bron • RTL Z