Bedrijven

Netflix smijt met miljoenen voor politieke series

Jelle Maasbach • 11 februari 2019 12:25 @JMaasbach

Alexandria Ocasio-Cortez Beeld ©

Netflix heeft een recordbedrag neergeteld voor een politieke documentaire: Knock Down The House. Politiek is big business geworden voor de streamingsdienst: het bedrijf geeft er bakken met geld aan uit.

Voor de documentaire betaalt Netflix naar verluidt maar liefst 10 miljoen dollar: een record voor een politiek kijkje achter de schermen. In de documentaire volgt de kijker vier vrouwen die een plekje willen veroveren in het Huis van Afgevaardigden. Alexandria Ocasio-Cortez is uiteindelijk de enige die gekozen wordt, waarmee ze het jongste congreslid ooit werd. 

Haar campagne is een bijzondere: ze had geen politieke achtergrond of een goed gevulde campagnekas. Ocasio-Cortez wilde pertinent geen geld van het bedrijfsleven aannemen.

Politiek is sexy 

Netflix lijkt politiek sexy gemaakt te hebben: politieke films en series zijn populair bij de streamingsdienst. Zonder in te gaan op concrete kijkcijfers heeft het bedrijf laten weten dat het genre gretig gestreamd wordt.

Opvallend: de voorliefde voor Democraten. Zo is er een andere populaire serie, Bobby Kennedy for President, over de Democraat Bobby Kennedy en zijn strijd om het Witte Huis.

Maar het meest in het oog springende is toch wel de deal met de Obama's. Oud-president Barack Obama en zijn vrouw zijn aangetrokken om films en series te produceren. Naar verluidt voor tientallen miljoenen dollars.

Miljarden voor series

Netflix groeit al jaren hard, maar betaalt daar een hoge prijs voor. Vorig jaar kwamen er miljoenen kijkers bij: in totaal hebben wereldwijd bijna 140 miljoen mensen een abonnement. Om die kijker tevreden te houden moet het bedrijf echter wel met geld strooien: vorig jaar stak het alleen al 8 miljard dollar in nieuwe content.

Amerikaanse kijkers betalen nu mee aan die koopdrift. Het bedrijf verhoogde namelijk de prijzen van de abonnementen in de VS, met 13 tot 18 procent.

Bron • RTL Z