Bedrijven

EU torpedeert Duits-Franse treinfusie Siemens en Alstom

Matthias Pauw • 06 februari 2019 12:20 @mattpauw

Een TGV van Alstom. Beeld © AFP

De fusie van de Franse treinenbouwer Alstom met de treinendivisie van het Duitse Siemens mag niet doorgaan. De Europese Commissie vindt dat het fusiebedrijf te veel macht zou krijgen. De Fransen zijn woedend en noemen het 'een economische en politieke vergissing'.

Dat heeft Eurocommissaris voor Mededinging Margrethe Vestager zojuist bekendgemaakt.

Vuist tegen China

De twee treinenreuzen kondigden in september 2017 aan dat ze gezamenlijk een gigant wilden worden, om mee te kunnen spelen op het wereldtoneel. Het fusiebedrijf zou een vuist moeten kunnen maken tegen het Chinese CRRC, de grootste treinenbouwer ter wereld.

Maar dat gaat dus niet door, zegt Vestager. De Commissie vindt dat het fusiebedrijf een aantal belangrijke divisies moet afstoten om niet te groot te worden.

Hogere prijzen

Het probleem zat hem op twee vlakken: hogesnelheidstreinen en signaleringssystemen voor langs het spoor. Het fusiebedrijf zou op die fronten te groot worden.

"De fusie zou een onbetwiste marktleider hebben opgeleverd in sommige signaleringsmarkten en een dominante speler in zeerhogesnelheidstreinen", schrijft Vestager. Dat zou leiden tot minder concurrentie en hogere prijzen, is de inschatting van de Commissie.

Hoewel Siemens en Alstom zeggen dat ze bereid waren om voldoende aan alle eisen van de Commissie te voldoen, zag Vestager dat heel anders. Volgens de Eurocommissaris waren de geboden oplossingen juist onvoldoende en daarom is de fusie verboden.

Oplossing was geen oplossing

In een verklaring laat Siemens weten dat het oplossingen had aangedragen voor alle bezwaren van de Commissie, zonder resultaat.

Volgens de Commissie was het voorgestelde plan om een deel van de signaleringsdivisie af te stoten buitengewoon complex en zou het geen bedrijf opleveren dat onafhankelijk van het fusiebedrijf kan bestaan.

De aangedragen oplossing voor de hogesnelheidstreinen schoot ook tekort, naar het oordeel van Vestager. Zo was een van de opties om een treintype te verkopen dat helemaal nog niet in staat is om heel hard te rijden.

Tegenwicht niet nodig

De bedrijven voerden aan dat zij samen moesten gaan om tegenwicht te kunnen bieden tegen de Chinese grootmachten op de markt. Maar ook dat argument vond de Commissie niet overtuigend.

Vestager wijst erop dat op het gebied van de signaleringssystemen er helemaal geen Chinese partijen actief zijn op de Europese markt. Voor de hogesnelheidstreinen acht Brussel het niet aannemelijk dat een eventuele toetreding van Chinese fabrikanten problemen op zou leveren voor Siemens of Alstom.

Siemens en Alstom schrijven het besluit te betreuren en laten weten dat de fusie nu helemaal niet doorgaat.

Franse minister kwaad

Het besluit van de Europese Commissie is bepaald niet in goede aarde gevallen bij de Franse regering. Minister van Financiën Bruno Le Maire noemt het besluit een 'economische en politieke vergissing', schrijft FT. Volgens Le Maire is het een vergissing van de Commissie om naar de Europese markt te kijken. In plaats daarvan zou Vestager veel meer oog moeten hebben voor de wereldwijde markt.

"Het is een politieke vergissing", aldus Le Maire. "De rol van de Commissie is het verdedigen van de economische belangen van Europa."

Bron • RTL Z