Bedrijven

Peer lijkt niet op een Apple: techreus verliest merkenrechtruzie

Michaël Niewold • 05 februari 2019 13:49 @michaelniewold

Beeld ©

Kun je appels met peren vergelijken? Apple vindt van wel, maar heeft door die opvatting een gevoelige nederlaag geleden in de Europese rechtbank. Die oordeelde dat een bedrijfslogo in het zwart in de vorm van een peer géén inbreuk maakt op het merkenrecht dat rust op het befaamde logo van de techreus.

De zaak draait om de merken van de twee bedrijven, zie de foto hieronder. Het in Macau gevestigde Pear Technologies wilde hun logo in 2014 laten registeren bij het European Union Intellectual Property Office (EUIPO).

Apple tekende protest aan tegen het beeldmerk, mede omdat in de bedrijfsomschrijving van Pear producten en diensten worden omschreven die wel heel erg lijken op die van het Amerikaanse bedrijf. Apple kreeg gelijk van EUIPO, maar Pear was het er niet meer eens en ging tegen die beslissing in beroep.

Steeltje

Ook in beroep oordeelde EUIPO opnieuw dat Apple's klacht over het merk terecht is. Dat komt onder meer door het steeltje, 'de langwerpige vorm die naar rechts leunt' bovenin het logo. "Weliswaar zijn appels en peren verschillende soorten fruit, ze zijn toch nauw verwant", staat in het oordeel uit 2017.

Omdat de logo's op elkaar lijken, zouden consumenten Pear kunnen verwarren met Apple, stelde de beroepsraad van EUIPO. Dat zou er zelfs toe kunnen leiden dat consumenten Pear als gelijkwaardig aan Apple zouden kunnen zien, mede omdat het gebruik van een fruitsoort als logo heel ongewoon is in de techsector.

Verschil is duidelijk

Maar, de Europese rechter veegt de vloer aan met dat oordeel in een recent vonnis. Dat komt onder meer omdat Pear ook de bedrijfsnaam in het logo heeft verwerkt, waardoor consumenten, zelfs als zij geen Engels begrijpen het verschil nog kunnen zien.

Het gevolg van het vonnis is dat Pear zijn merknaam mag houden en dat Apple en EUIPO ieder de helft van de proceskosten van Pear betalen.

Hoe hoog die zijn, wil de door Pear ingehuurde advocaat John Coldham van de Londense firma Gowling WLG, niet zeggen. Het is vertrouwelijk, laat hij RTL Z weten. "Pear is vanzelfsprekend heel blij met deze uitspraak", voegt hij toe. 

Hoger beroep?

De uitspraak van de rechtbank hoeft niet het einde te zijn van het juridische appels met peren vergelijken. Er is nog beroep tegen de uitspraak mogelijk bij het Europese Hof van Justitie, vertelt een woordvoerder van de rechtbank. Dat moet binnen twee maanden na de uitspraak ingesteld worden.

"Meestal doen die grote techbedrijven dat wel", zegt de woordvoerder. Als dat gebeurt, zal het vervolgens waarschijnlijk nog een jaar duren voordat de zaak inhoudelijk behandeld wordt, denkt hij.

Of Apple inderdaad in beroep gaat tegen de uitspraak is nog niet duidelijk. Het bedrijf reageerde niet direct op vragen van RTL Z. 

Klein café

Het is niet voor het eerst dat Apple bakzeil haalt in een jurididsche strijd die het zelf startte om hun beroemde logo te beschermen. In 2011 wilde een klein café in de Duitse stad Bonn de naam 'Apfelkind' met bijbehorend logo registeren. 

Apple meldde zich meteen, met de vraag of de eigenaar de aanvraag voor de merkregistratie wilde intrekken. Klanten zouden de logo's door elkaar kunnen halen. Na twee jaar juridische brieven over en weer trok het Amerikaanse bedrijf zich uiteindelijk terug, schrijft The Guardian

Bron • RTL Z