Bedrijven

Ryanair heeft last van lage ticketprijzen, 'winst voor reiziger'

04 februari 2019 11:37

Ryanair-topman Michael O'Leary. Beeld ©

De Ierse budgetvlieger Ryanair heeft in de maanden oktober tot en met december een verlies geleden van bijna 20 miljoen euro. Aanleiding: tickets werden goedkoper, terwijl de kosten juist stegen. Het bedrijf maakt zich daarnaast grote zorgen over een mogelijke no deal-brexit.

Passagiers betaalden Ryanair gemiddeld 6 procent minder voor hun tickets, als gevolg van de overcapaciteit in Europa. Ryanair wist wel meer geld te peuren uit zitplaatsreserveringen en klanten die betalen om eerder het toestel in te kunnen ('priority boarding').

Daardoor steeg de totale omzet toch nog met 9 procent, bij 8 procent meer passagiers. Maar de kosten namen met maar liefst 20 procent toe. Daardoor werd er een verlies geleden van 19,6 miljoen euro, terwijl in dezelfde periode van vorig jaar nog een winst van 105,6 miljoen euro werd behaald.

De hogere olieprijs stuwde de brandstofkosten met maar liefst een derde, terwijl hogere salarissen voor piloten bijdroegen aan de stijging van de personeelskosten met eveneens een derde.

Druk op tarieven

Topman Michael O'Leary van Ryanair ziet opmerkelijk genoeg een zonnige kant aan de lagere tarieven, de 'recordlage' prijzen zijn goed voor de groei van het verkeer, zowel nu als in de toekomst, denkt hij. Maar hij verwacht ook in 2019 nog last te zullen hebben van de druk op tarieven, ondanks het feit dat door de overcapaciteit in Europa al een aantal budgetvliegers is verdwijnen.

Ryanair deed wel een zet in de sector, door de resterende 25 procent van de Oostenrijkse budgetmaatschappij Lauda (opgericht door oud-Formule 1 coureur Niki Lauda) te kopen.

Winstdaling over hele boekjaar

Over het hele boekjaar, dat eind maart eindigt, verwacht Ryanair een nettowinst tussen 1 en 1,1 miljard euro te  behalen. Dat is een flinke daling ten opzichte van de 1,45 miljard euro over vorig boekjaar. In het resultaat zit nog niet een verlies verwerkt van 140 miljoen euro door opstartkosten bij Lauda.

De winst kan zelfs nóg wat lager uitvallen dan het bestuur nu denkt, vooral als de ontwikkelingen rond de brexit ongunstiger uitvallen dan nu gedacht.

Brexit

De uittreding van Groot-Brittannië uit de Europese Unie zorgt nog steeds voor hoofdbrekens bij Ryanair. Het gevaar van een no deal-brexit blijft 'zorgwekkend' hoog, aldus het bestuur, dat zegt erop te hopen 'dat het gezond verstand zal zegevieren'.

Aandeelhouders van buiten de EU zullen minder stemrecht krijgen, om ervoor te zorgen dat Ryanair te allen tijde een luchtvaartmaatschappij uit de EU blijft. Dat is van belang om de landingsrechten te waarborgen, ook wanneer Groot-Brittannië zonder overeenkomst uit de EU zou vallen.

Ook is er juridische zekerheid gezocht, zodat Ryanair binnenlandse vluchten in Groot-Brittannië kan blijven uitvoeren. Over de maanden april tot en met september daalde de winst al met 7 procent, volgens het bedrijf mede door stakingen.

Stakingen en onrust

In de maanden april tot en met september daalde de winst van Ryanair ook al. Dat schreef de maatschappij destijds toe aan onder meer stakingen. Ryanair had ook in Nederland te maken met arbeidsonrust.

De maatschappij wilde daarop de basis in Eindhoven sluiten, maar Ryanair mag zijn personeel dat vloog vanaf de basis in Eindhoven niet ontslaan.

Bron • RTL Z