Bedrijven

TomTom verkoopt Telematics-divisie aan Japans bedrijf voor 910 miljoen

22 januari 2019 07:56

TomTom doet goede zaken. Beeld © ANP

Het Nederlandse bedrijf TomTom verkoopt Telematics, de divisie die zich bezighoudt met voertuigvolgsystemen, aan de Japanse bandenmaker Bridgestone. Dat betaalt hier 910 miljoen euro voor. Daarvan wordt 750 miljoen uitgekeerd aan de aandeelhouders.

In september besloot TomTom om Telematics te verkopen. Deze divisie was goed voor 18 procent van de jaaromzet. 

TomTom wil 750 miljoen euro van de opbrengst van 910 miljoen euro teruggeven aan de aandeelhouders. Per aandeel krijg je 3,20 euro terug, rekent Jim Tehupuring van ProBeleggen voor. Bij de slotkoers van TomTom van 8 euro huidige koers betekent dat dat je bijna de helft terug krijgt, aldus Tehupuring.

Op de terugbetaling aan aandeelhouders zal geen dividend worden ingehouden.

'Opluchting'

Volgens beurscommentator Hans de Geus is het een opluchting voor beleggers dat een groot deel van de opbrengst wordt teruggegeven aan belegger. Zij waren namelijk bang dat TomTom niet verstandig met de opbrengst zou omgaan, zegt hij. 

"Als we nu zeker zouden weten dat TomTom met de opbrengst de kaarten een zetje kan geven, om daarmee te winnen, oké. Maar er bestaan juist twijfels of ze het daarmee gaan redden", zei hij eerder.

Inzetten op hypermoderne kaarten

Met de verkoop, zo stelt TomTom, kan het 'een ​​meer gericht en wendbaar bedrijf worden'. Bridgestone laat weten dat Telematics de tak van het Japanse bedrijf die zich bezighoudt met vlootbeheer gaat versterken. De Japanners willen de TomTom-divisie, waar 670 mensen werken, verder laten groeien.

TomTom zet al jaren zwaar in op de ontwikkeling van hypermoderne kaarten, waarmee auto’s steeds autonomer kunnen gaan rijden. Op termijn moeten dergelijke kaarten een belangrijk onderdeel worden van zelfrijdende auto's. Maar het ondervindt hierbij hinder van techreuzen met diepe zakken, zoals Google en Apple, die zich ook op deze markt richten.

Tom heeft ook nog de consumententak: de bekende navigatiekastjes en bijvoorbeeld de sporthorloges. Maar met de sporthorloges stopt het helemaal, terwijl er steeds minder navigatiekastjes worden verkocht.

Snelle groei

Telematics, opgezet in 2005, levert systemen waarmee bijvoorbeeld de eigenaren van grote wagenparken zoals leasemaatschappijen hun auto’s kunnen volgen. Die informatie kunnen ze onder meer gebruiken om hun wagenpark zo efficiënt mogelijk in te zetten.

Mede dankzij acquisities – tussen 2013 en 2015 deed Telematics vier overnames - groeide het nieuwe bedrijfsonderdeel razendsnel. In 2014 was het onderdeel al goed voor een omzet van 110 miljoen euro.

Vorig jaar was de omzet van Telematics al opgelopen tot 162 miljoen euro, ofwel 18 procent van de totale omzet van TomTom. Daarop behaalde het dochterbedrijf een bedrijfsresultaat (ebitda) van 59 miljoen.

De verkoop wordt naar verwachting in het tweede kwartaal afgerond. De betaling van een deel van de opbrengst aan beleggers zal in het derde kwartaal gebeuren.

Bron • RTL Z