Bedrijven

Namedropping 2.0: Mastercard schrapt naam uit eigen logo

Chris Koenis • 07 januari 2019 19:21 @chriskoenis

Beeld © Getty

De bekende rood-gele cirkeltjes van Mastercard moeten het voortaan alleen doen. De creditcardmaatschappij verwijdert na ruim vijftig jaar de naam van het bedrijf uit zijn eigen logo.

Vergeet het baanbrekende nieuwe logo van BNNVARA (drie zwarte streepjes) of die van de Febo, dat graag wat chiquer door het leven gaat. Mastercard doet het helemaal anders met de laatste aanpassing van het bedrijfslogo:

Het nieuwe logo van Mastercard. Beeld © Mastercard

De reden: het bedrijf ziet zichzelf tegenwoordig niet langer als creditcardmaatschappij, maar als 'technologiebedrijf in de globale betalingsindustrie'. En daar hoort een naamloos logo bij. Dat doet denken aan de wijzigingen die grote Amerikaanse bedrijven zoals Apple en Nike eerder al doorvoerden.

'Moderne eenvoud' 

En daar is het bedrijf maar al te trots op. "Heruitvinding in het digitale tijdperk vraagt ​​om moderne eenvoud", schrijft marketingdirecteur Raja Rajamannar bij de onthulling.

Volgens hem herkent 80 procent van alle mensen 'spontaan' het Mastercard-symbool zonder dat zij de naam erbij zien staan. "Daarom voelden we ons klaar om deze volgende stap in onze merkevolutie te zetten. We zijn trots op onze rijke merkhistorie en zijn enthousiast om de iconische cirkels op zichzelf te zien staan", besluit hij.

Bron • RTL Z