Bedrijven

Waterpeil stijgt spectaculair, havenbedrijven hopen op kwakkelwinter

Claartje Vogel • 10 december 2018 15:48 @claartjevogel

Het waterpeil in de Rijn bij Lobith is binnen een paar dagen flink gestegen Beeld © ANP

Goed nieuws voor scheepvaart, want het waterpeil is spectaculair gestegen. Van een historisch lage 6,5 meter in oktober, ging het waterpeil in december binnen enkele dagen omhoog naar 8,6 meter boven NAP. Toch is dat niet per se reden tot feest, de geleden schade valt voor sommigen niet meer in te halen.

De lage waterstand van de Rijn veroorzaakte afgelopen maanden heel wat problemen. Boten konden minder vracht vervoeren en daardoor moesten ondernemers extra boten, vrachtwagens of treinen inzetten. Soms lukte dat niet en kwamen bedrijven in de problemen met hun voorraad.

De lage waterstand veroorzaakte bijvoorbeeld tekorten bij tankstations. Door de lage waterstand van de Rijn kon minder brandstof vervoerd worden vanuit de raffinaderij in Pernis naar een brandstofdepot in Arnhem. Zo zaten tientallen onbemande tankstations van Shell een aantal dagen zonder bevoorrading, zegt Shell-woordvoerder Tim Kezer.

'Op de rit'

Dat is nu voorbij. De vaargeul in de Rijn is weer diep genoeg voor normale vrachtvaart, meldt Rijkswaterstaat. Ook de diepgang op de Waal en de IJssel nemen toe. En dat betekent dat ondernemers hun schepen weer vol kunnen laden.

"We hebben alles weer op de rit", vertelt Kezer. "Sinds vorige week zijn alle stations weer voorzien van voldoende brandstof. Dat is trouwens niet alleen te danken aan de stijging van het waterpeil. Wij gebruikten inmiddels ook alternatieve manieren om de stations te bevoorraden, bijvoorbeeld via het spoor."

'Eerste schepen zijn binnen'

Ook bij havenbedrijf de Deventer Overslag Kombinatie B.V. (DOK) varen de schepen weer binnen. DOK kon vier maanden lang niet laden en lossen omdat de sluisdeuren dicht bleven.

Dat was om veiligheidsredenen: het waterpeil van de IJssel was meer dan 0,5 meter onder het minimum van 1,47 meter boven NAP gezakt. Op dit moment staat het waterpeil op 2,44 meter. De sluizen werken weer, vertelt de woordvoerder van DOK. "De eerste schepen zijn weer binnen."

'Niet meer in te halen'

Toch staat hij nog niet te juichen. "We hebben vier maanden stil gelegen, dat heeft meer dan een half miljoen euro gekost", vertelt hij. "Die schade is niet meer in te halen dit jaar."

Bovendien loopt het niet meteen storm. De ondernemer is nu druk bezig om internationale schepen weer naar zijn overslagbedrijf in Deventer te krijgen. "We zijn afhankelijk van wat er binnenkomt", zegt hij. Verder hoopt hij op een kwakkelwinter zodat het peil van de IJssel niet weer zo sterk daalt. "Veel regen, natte sneeuw. Dan gaat het goed."

De waterhoogte van de Rijn bij meetpunt Lobith, in meters boven NAP. Beeld © RTL Z

Duitsland en Zwitserland

De stijging van het waterpeil komt vooral door flinke regenval in het zuidwesten van Duitsland en Zwitserland, het stroom- en ontspringingsgebied van de Rijn.

Het waterpeil is vandaag 8,6 meter op meetpunt Lobith. Jan Huizinga van Buienradar voorspelt dat de waterstand komende dagen nog verder stijgt. "Komende twee dagen valt er nog regen, maar daarna wordt het droger", zegt hij. "Dan zal het waterpeil stagneren en misschien zelfs weer wat zakken, maar ik verwacht geen kritieke daling."

Nog meer regen nodig

Het waterpeil daalde deze zomer door de aanhoudende hitte en droogte. De waterstand van de Rijn bij Lobith kwam in de zomer uit op ongeveer 7 meter. Ook de herfst was droog en eind oktober stond het peil rond de 6,5 meter.

Dat het waterpeil gestegen is, betekent niet dat alle problemen na de droogte van deze zomer voorbij zijn. In de lagere gebieden van Nederland verlicht het hogere waterpeil de situatie, maar in het oosten en zuiden is veel meer regenwater nodig.

Bron • RTL Z