Bedrijven

Vakbond KLM-personeel betaalt voor website 'tegengeluid' in discussie Schiphol

Michaël Niewold • 05 december 2018 20:32 @michaelniewold

Stewardessen bij een eerdere actie in 2016. Beeld © Archieffoto ANP

Een opmerkelijk initiatief: een site die mede namens omwonenden pleit vóór uitbreiding van Schiphol. De initiatiefnemers vinden dat er te weinig aandacht is voor de economische voordelen die de luchthaven oplevert.

Het gaat dan ook om omwonenden die op Schiphol werken en dus baat hebben bij een vliegveld dat goed loopt. Een van de drijvende krachten achter de site is Jürgen Nagelkerke, woonachtig in Amsterdam-West én purser bij KLM. 

2200 handtekeningen, maar zijn ze echt?

Hij is één van de ongeveer 200.000 mensen die hun geld verdienen dankzij Schiphol. Tegelijkertijd woont hij in het gebied waar vliegtuigen voor geluidsoverlast zorgen. En ja, hij zegt ook die hinder wel eens te ondervinden. Toch vindt hij het nodig dat er een tegengeluid komt naar alle belangengroepen die klagen over geluidshinder van de luchthaven. 

"Het gaat om de balans: niet alleen de overlast, maar ook het belang van de mensen die er werken", zegt Nagelkerke. En hij staat niet alleen, er kwam gelijk al veel respons. Inmiddels staat de teller op 2200 ondertekenaars. 

Hoe betrouwbaar dat aantal is, is overigens maar de vraag. Het is mogelijk om met niet bestaande mailadressen en verzonnen namen te tekenen. Het lijkt er nu op dat ook critici van Schiphol aan de haal zijn gegaan met het tekenformulier. Dat staat meestal garant voor veel neppe inzendingen. 

Vakbond betaalt voor site

Naar eigen zeggen besloot Nagelkerke samen met collega's tot de actie en schreven ze een manifest. Als RTL Z navraag doet bij het bureau dat de site heeft gebouwd, wordt verwezen naar vakbond Vereniging Nederlands Cabinepersoneel (VNC).

Die bevestigt vervolgens aan RTL Z dat zij voor de website hebben betaald. Bij de vakbond is veel Nederlands personeel van vliegmaatschappijen zoals KLM, Transavia, Tui en Easyjet aangesloten. 

Het is niet voor het eerst dat de vakbond probeert de publieke opinie te beïnvloeden, wat ook logisch is gezien de belangen die op het spel staan. De VNC mobiliseerde haar achterban ook bij een internetconsultatie over Schiphol. 

Daar mochten burgers en bedrijven hun zegje doen over hoe zij de toekomst van Schiphol voor zich zien. RTL Z ontdekte dat heel veel reacties opmerkelijk veel op elkaar leken, al waren ze afkomstig van individuele burgers. 

Bron • RTL Z