Bedrijven

Zalando: tegenvallende omzet en groter verlies

Paul le Clercq • 06 november 2018 10:36 @Paul_le_Clercq

Beeld © ANP

Het derde kwartaal verliep voor online retailer Zalando teleurstellend. De omzet steeg minder snel dan eerder dit jaar en het verlies liep flink op. De koers daalt verder.

In de maanden juli tot en met september steeg de omzet van Zalando wel, maar die toename was met 11,7 procent tot 1,2 miljard euro wel een stuk minder dan de groei van 21 procent in het eerste halfjaar.

Ook het resultaat stelt teleur. Onderaan de streep liep het verlies op van 11,1 miljoen euro tot 41,7 miljoen euro.

Warme zomer

Zalando klaagt over de ongewoon warme zomer waarin consumenten minder uitgaven en later kleding voor de herfst en de winter gingen kopen. Zalando probeerde wel de groei op peil te houden, maar dat ging gepaard met fikse kortingen.

Co-ceo Rubin Ritter zegt 'duidelijk' niet blij te zijn met de resultaten.

Koersmalaise

Ook beleggers zijn niet te spreken over de cijfers. De koers van Zalando daalt meer dan 5 procent. De afgelopen weken gaat het sowieso niet zo goed met Zalando op de beurs.

Zalando gaf sinds begin augustus maar liefst twee winstwaarschuwingen. Ging Zalando eerder dit jaar nog uit van een aangepaste ebit-winst van tussen de 220 en 270 miljoen euro. Inmiddels is dat in twee stappen verlaagd tot tussen de 150 en 190 miljoen euro

Daardoor is de koers van Zalando dit jaar pe saldo al met een kwart gedaald. In vergelijking met vlak voor de eerste winstwaarschuwing van begin augustus staat de koers zelfs een derde lager.

'10 miljard omzet in 2020'

Ondanks de lastige marktomstandigheden blijft Zalando investeren in groei. De onderneming streeft er nog steeds naar de doelstelling in 2020 de omzet te hebben verdubbeld tot 10 miljard euro. Topman Ritter wil ook alles op alles zetten om er dit jaar nog een goed vierde kwartaal uit te slepen.

Bron • RTL Z