Bedrijven

Claims, brouwerij met zelfde naam: heeft Lidl Kordaat-huiswerk wel gedaan?

Pepijn Nagtzaam • 25 oktober 2018 20:51 @pepijnnagtzaam

Beeld © Gert-Jan Verstegen

'Alle aandacht moet naar het nieuwe biermerk', zei Lidl over het nieuwste biertje van de supermarkt, Kordaat. Dat lukt vrij aardig, al is het de vraag of deze aandacht gewenst is. Verschillende andere bedrijven die Kordaat als naam hebben maken bezwaar tegen de supermarktketen.

Zo is daar Studio Kordaat, een ontwerp- en communicatiebureau uit Leiden, dat op zijn zachtst gezegd niet te spreken is over de naam van het biermerk. Sieger Suurbier, jurist van Studio Kordaat, zegt dat het bedrijf last heeft van de campagne van Lidl. Dat bedrijf zit achter Kordaat, ontdekte RTL Z

Het Leidse bedrijf heeft tientallen mails gekregen van klanten die de campagne vrouwonvriendelijk vinden of van Lidl-klanten met vragen over het bier. 

Daarnaast brengt Studio Kordaat zelf een Kordaat-biertje op de markt. Daarom vinden ze dat Lidl met het Kordaat-bier hun intellectueel eigendom schendt. 

'Klein bier'

Merkendeskundige mr. Bas Kist denkt dat Studio Kordaat geen poot heeft om op te staan. "Ik weet niet of zij echt een zaak hebben. Ik begrijp dat het vervelend kan zijn als iemand actief wordt onder dezelfde naam, maar merken kunnen naast elkaar bestaan. Kijk maar naar de Ajax-brandblusser, de Ajax-voetbalclub en het schoonmaakmiddel."

Dat Studio Kordaat ook nog een eigen biertje brouwt maakt volgens Kist niet uit. "Als dat niet de hoofdactiviteit is en ze het niet commercieel op de markt brengen, lijkt dat me echt klein bier", lacht hij.

Ajax tegen Ajax

Daar is de jurist van Studio Kordaat het niet mee eens. "Het gaan niet alleen om het merkenrecht, we hebben hier te maken met Studio Kordaat, dat in 2016 bier heeft uitgebracht onder de naam Kordaat", zegt Suurbier. "Studio Kordaat heeft simpelweg een ouder recht op basis van de handelsnamenwet. Daarom is er sprake van een conflict." 

Dat een ontwerpbureau geen supermarkt is, zoals Kist aanhaalt, is volgens Suurbier ook niet relevant. "De essentie is verwarring. Als een communicatiebureau bier brouwt als commerciële activiteit en een supermarkt gaat dat onder dezelfde naam ook doen en als gevolg daarvan treedt verwarring op, dan is dat in strijd met elkaar." 

Suurbier heeft het over - naar eigen zeggen - tientallen mails die het communicatiebureau de afgelopen week heeft ontvangen. "Daarin wordt gezegd dat Studio Kordaat vrouwonvriendelijk bier op de markt brengt, of wordt begonnen over het nieuwe logo dat het bier zou hebben." De jurist denkt daarom wel degelijk een zaak te hebben.

Nóg een Kordaat

Want er is ook een brouwerij Kordaat, te vinden in de buurt van Roermond. De eigenaar koos in 2016 heel bewust voor de merknaam, omdat hij zelf een achtergrond in defensie heeft en kordaat staat voor daadkrachtig of moedig, vertelt hij aan bierwebsite Bierista.

Met de brouwerij wilde hij veteranen met PTSS, posttraumatisch stresssyndroom, weer aan het werk helpen. De brouwerijplannen staan op een laag pitje in verband met een andere baan, maar Milan is nog steeds actief onder naam van brouwerij Kordaat. Dat Lidl opeens dit biertje in de schappen legde, verraste hem dan ook in negatieve zin.

Goudzoekers of goed punt?

"Als die brouwerij echt Kordaat heet en er is een bier dat Kordaat heet, dan kom je op een ander vlak", zegt Kist. Dat de Limburgse brouwerij niet meer bij de Kamer van Koophandel staat ingeschreven, maakt volgens hem weinig uit. "Handelsnaambescherming krijg je door het gebruiken van een naam. Als ze kunnen aantonen dat ze actief zijn, kunnen ze hier een punt van maken."

Kist maakt nog wel een voorbehoud bij de verschillende claims. "Als een grote speler met een nieuw merk komt, zijn er altijd goudzoekers. De mensen die de rechten claimen schieten als paddenstoelen uit de grond. Of dat hier het geval is moet nog blijken."

'Opeens heel veel Kordaten'

Lidl maakt zich ondertussen weinig zorgen, blijkt uit de reactie die de supermarkt aan RTL Z geeft. "We hebben het vernomen vanuit de media. Er is nog niets officieel binnen. Opeens bestaan er heel veel Kordaten. We hebben hen wel gezien in ons merkenonderzoek, maar ze hadden het niet geregistreerd. Juristen hebben dit voor ons uitgezocht", laat Christine Braun, woordvoerder van Lidl, weten. 

Jurist Suurbier betwist de stelling van Lidl dat er niets binnen is. "We hebben contact gehad met Lidl over de communicatie hierover. Ze hebben ons inhoudelijk verweer zowel digitaal als per aangetekende post ontvangen", zegt Suurbier. Hij is benieuwd naar hoe het verder gaat. "Ik vind dit een heel interessant onderwerp en durf de discussie hierover best aan met Lidl." 

Bron • RTL Z