Bedrijven

Trendbreuk: PepsiCo nog niet erg enthousiast over cannabisdrank

Matthias Pauw • 03 oktober 2018 08:28 @mattpauw

Beeld © EPA

Cannabis is de nieuwe businesshype van 2018 en bedrijf na bedrijf laat weten geïnteresseerd te zijn in de mogelijkheden. Ook PepsiCo, de maker van onder meer Pepsi Cola en Lay's Chips, kijkt naar de mogelijkheden, maar is voorlopig niet erg enthousiast.

In gesprek met de Amerikaanse Zakenzender CNBC liet financieel directeur Hugh Johnston in het midden waar het bedrijf staat als het gaat om het instappen in de nieuwe groeimarkt. "Ik denk dat we het kritisch zullen bekijken, maar ik ben op dit moment niet bereid om enige plannen die we mogelijk hebben op dit gebied te delen."

Geen plannen

Tijdens een gesprek met beleggers was Johnston een stuk duidelijker. "Uiteraard, we kijken overal naar. Maar ik denk dat de problemen van investeren in die branche, met name in de VS waar landelijk deze zaken nog steeds niet legaal zijn, een aanzienlijke uitdaging zijn", zei Johnston op een vraag over de cannabisplannen van het bedrijf.

"We kijken overal naar, maar we hebben zeker geen plannen op dit moment om iets te doen", vervolgde hij.

Cannabis is in

Daarmee lijkt PepsiCo wat behoudender te zijn dan grote concurrent Coca-Cola. Volgens de Canadese zender BNN Bloomberg is het bedrijf in gesprek met cannabisproducent Aurora om drankjes te ontwikkelen met cannabidiol (CBD). Dat bestanddeel van cannabis wordt gebruikt voor de bestrijding van chronische pijn en misselijkheid die wordt veroorzaakt door chemotherapie, maar je wordt er niet stoned van.

Door de legalisering van cannabis in Canada en het groeiende aantal staten in de VS waar wiet niet meer verboden is, is er een ware cannabishype ontstaan. Steeds meer bedrijven springen in de markt. Ook Heineken en Corona-brouwer Constellation Brands stappen in de markt.

Tilray

De trend trekt ook beleggers aan. Het bekendste voorbeeld is het Canadese cannabisbedrijf Tilray, dat bijzonder heftige koersbewegingen maakt op de Amerikaanse beurs. De halfjaaromzet is met 20 miljoen nog bescheiden te toe noemen, maar de beurswaarde explodeerde begin september naar zo'n 20 miljard dollar.

Gisteren leverde het bedrijf maar liefst 16 procent in, nadat bleek dat Pepsi dus nog maar weinig vertrouwen in de markt heeft.

Cannabis: het groene goud:

Bron • RTL Z