Bedrijven

Iers Ryanair-akkoord heeft waarschijnlijk geen invloed op Nederlandse pilotenruzie

Matthias Pauw • 23 augustus 2018 10:55 @mattpauw

Ryanair-personeel op Eindhoven Airport. Beeld © ANP

De Ierse vliegmaatschappij Ryanair heeft voor het eerst in zijn bestaan een akkoord gesloten met een vakbond. De afgelopen maanden staakten piloten in Ierland en daarbuiten voor betere arbeidsvoorwaarden. Voor Nederlandse piloten betekent het akkoord waarschijnlijk niets.

Wat de bond en Ryanair hebben afgesproken, is niet bekendgemaakt. De vliegmaatschappij schrijft dat het voorstel eerst goedgekeurd moet worden door de vakbondsleden voor er commentaar wordt gegeven.

Master Seniority List

De Vereniging van Verkeersvliegers (VNV) verwacht dat er alleen afspraken gemaakt zijn over de zogenoemde 'master seniority list'. De vliegers wilden een transparanter systeem om te bepalen welke piloot als eerst in aanmerking komt voor promoties, vakanties en verplaatsingen van standplaats.

De deal betekent daarom waarschijnlijk niets voor Nederlandse piloten, denkt Joost van Doesburg, woordvoerder van VNV. De Nederlandse piloten staakten, net als veel Europese collega's, afgelopen maand ook om betere arbeidsomstandigheden af te dwingen.

Nederlands recht

Maar de Nederlandse piloten stellen andere eisen. Ze willen onder het Nederlandse arbeidsrecht gaan vallen en eisen dat Ryanair stopt met het verplicht laten emigreren van werknemers. Ook willen de piloten onder andere doorbetaald worden bij ziekte.

Voor de VNV zorgt de deal met de Ierse vakbond Forsa voorlopig alleen maar voor meer vraagtekens, zegt Van Doesburg. Zo is het ook maar de vraag of die seniority list Europees wordt, of alleen gaat gelden voor Ierse piloten.

Cabinepersoneel ook boos

Ondertussen staat de Ierse maatschappij ook onder druk van het cabinepersoneel. Volgens vakbond FNV is de meerderheid van de 83 Nederlandse cabinemedewerkers bereid om te staken als Ryanair niet aan het ultimatum wil voldoen dat volgende week op de bus gaat.

Het cabinepersoneel wil net als de piloten onder Nederlands recht vallen en eist doorbetaling bij ziekte. Ook krijgen zij nu maar drie tientjes voor een stand-by-dienst van 8 uur op het vliegveld, tot grote onvrede van het personeel.

Ongehoord

"Deze ongehoorde praktijken leiden tot een race naar beneden die moet worden gestopt en ik ben trots op onze leden die dat ook vinden en bereid zijn daarvoor het gevecht met hun werkgever aan te gaan", schrijft FNV bestuurder Asmae Hajjari.

Bron • RTL Z