Bedrijven

Grootste verlies Tesla ooit, toch positief vooruitzicht

Pepijn Nagtzaam • 01 augustus 2018 23:35 @pepijnnagtzaam

Een Tesla Model 3 in de showroom. Beeld © ANP

Nog nooit verloor Tesla zo veel geld als in het tweede kwartaal van 2018. Het autobedrijf van Elon Musk maakte 717 miljoen dollar (615 miljoen euro) verlies. Het had echter een stuk erger kunnen zijn: analisten hadden de situatie veel erger ingeschat.

Musk blijft bij zijn eerdere statement dat Tesla binnenkort, in de laatste helft van 2018, voor het eerst in de geschiedenis van het bedrijf winstgevend zal worden. De omzet groeide flink in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Toen werd er 2,8 miljard dollar omgezet, nu sloot Tesla het kwartaal af met een omzet van 4 miljard dollar, een groei van 43 procent.

Miljoenen gebruikt voor productiecapaciteit

Tesla gebruikte in de april, mei en juni ongeveer 739 miljoen dollar. Dat is minder dan gevreesd werd. Analisten gingen er vanuit dat Tesla ongeveer 900 miljoen dollar in het rood zou eindigen. Eerder was dat bedrag rond de 1 miljard. 

Al die miljoenen waren hard nodig om een beetje bij te komen met de productie van de Model 3. Het bedrijf kampt al jaren met grote problemen bij de levering van zijn auto’s. Met de Model 3 maakt Musk naar eigen zeggen de eerste betaalbare elektrische auto voor de massa.

Eindelijk productiedoel gehaald

De productie begon eind juni pas een beetje te lopen. Elon Musk meldde begin juli dat er in één week tijd 5000 Model 3’s zijn gebouwd. De auto moet in hoge aantallen geproduceerd worden om winstgevend te zijn en eigenlijk wilde Tesla dat doel al eind maart halen.

Dat lukt niet, door allerhande problemen. Om die op te lossen nam Musk zelf de leiding over het productieproces op zich en sliep hij regelmatig op een kale bank in de fabriek. Daarnaast werd er flink geschrapt in het wereldwijde personeelsbestand van Tesla. Ruim 9 procent van de werknemers kon vertrekken. De kosten moesten omlaag om winst te maken.

Kunst en vliegwerk, meerdere noodsprongen

Een week geleden vroeg Tesla nog met terugwerkende kracht korting aan leveranciers op al geleverde onderdelen. Dat zou nodig zijn om het bedrijf eerder winstgevend te krijgen. De kortingsaanvraag werd omschreven als een investering in Tesla, waar zowel de autobouwer als de levernciers van zouden profiteren.

Een andere noodsprong die Tesla maakte was om Amerikaanse klanten die zaten te wachten op de Model 3 te vragen om een extra aanbetaling van maar liefst 2500 dollar. Klanten hebben de Tesla Model 3 destijds vooruit besteld en toen 1000 dollar betaald.

Volgens Tesla hebben ze zelf nu voldoende cash. Musk heeft in ieder geval gezegd dat het bedrijf dit jaar niet meer hoeft op te halen. Hij spreekt ook de verwachting uit dat de Tesla-fabrieken in het derde kwartaal 50.000 tot 55.000 Model 3’s zullen produceren en dat er nog meer geleverd zullen worden.

10.000 per week?

Daarvoor moet Tesla wel vasthouden aan de productiesnelheid van 5000 Model 3’s per week. Maar Elon Musk zou Elon Musk niet zijn als hij niet nog meer wilde: hij mikt erop om eind augustus 6000 Model 3’s per week te produceren.

“Het is veel moeilijker om van 0 naar 5000 auto’s per week te gaan dan van 6000 naar 10.000”, zei Musk in een conference call. Hij verwacht dat de kosten beperkt worden als de aantallen groeien. Als het aan hem ligt gebeurt dat zo snel mogelijk. In de loop van 2019 wil hij 10.000 Model 3's per week van de band laten rollen. 

Bron • RTL Z