Bedrijven

Nieuwe tegenvallers Air France-KLM dreigen: dure brandstof en sterke dollar

Michaël Niewold • 01 augustus 2018 09:27 @michaelniewold

Een eerdere staking van personeel van Air France. Beeld © AFP

De stakingen in het voorjaar van een deel van het personeel nemen een forse hap uit de winst van Air France-KLM. De totale schade van de stakingen is 335 miljoen euro, waardoor het bedrijf een verlies van 159 miljoen lijdt in de eerste helft van dit jaar. En het bedrijf verwacht al weer nieuwe tegenvallers.

Het tweede kwartaal werd er wel winst geboekt, 109 miljoen euro netto. Maar dat is een schijntje in vergelijking met de 593 miljoen in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Mede door de stakingen daalde de winst met 81 procent. De luchtvaartmaatschappij waarschuwde al eerder voor een winstdaling als gevolg van de staking.

De omzet steeg wel, met 1,7 procent tot 6,6 miljard euro. Dat was vooral te danken aan het feit dat er meer tickets in het hogere segment werden verkocht, want het aantal passagiers steeg slechts met 0,8 procent. Dat was mede het gevolg van de stakingen, het aantal passagiers dat Air France vervoerde bleef gelijk.

Iets minder winst KLM

KLM sloot het kwartaal af met een operationele winst van 328 miljoen euro, 23 miljoen euro minder dan een jaar eerder, onder meer door een hogere brandstofrekening. De omzet bij de Nederlandse maatschappij steeg met 2,8 procent tot bijna 2,8 miljard euro.

De stakingen zijn bijzonder zuur voor de luchtvaartcombinatie, die er in het tweede kwartaal wel in slaagde om te bezuinigen. De kosten die het bedrijf bespaarde, werden alleen ruimschoots teniet gedaan door de schade van de stakingen. Daarnaast had het bedrijf last van de sterkere dollar ten opzichte van de euro. Dat leverde een tegenvaller van 70 miljoen euro op.

Tegenvaller van 600 miljoen

En daarmee is de gifbeker voor het luchtvaartbedrijf nog niet leeg, in het komende half jaar rekent het bedrijf op een tegenvaller van 600 miljoen euro. Het bedrijf verwacht dat het 450 miljoen euro meer kwijt is aan brandstof dan vorig jaar. Daarnaast rekent het bedrijf op een wisselkoerstegenvaller van nog eens 150 miljoen.

De financiële schade van mogelijke nieuwe stakingen is vanzelfsprekend nog niet verwerkt. Op dit moment zijn de onderhandelingen tussen vakbonden en Air France over arbeidsvoorwaarden voor de piloten stilgelegd, omdat er nog geen nieuwe topman is.

Stakingen = nieuwe malheur

Topman Jean-Marc Janaillac struikelde over het loonconflict met de piloten. Volgens financieel directeur Frédéric Gagey is het voor de nieuwe baas zaak dit geschil snel de wereld uit te helpen. Details over de zoektocht naar een opvolger gaf de Fransman niet. KLM-topman Pieter Elbers is een van de namen die wordt genoemd als opvolger van Janaillac.

Als het personeel van Air France weer gaat staken, levert dat per stakingsdag een schadepost van 25 à 30 miljoen euro op.

Bron • RTL Z