Business

C&A steekt 1 miljard in winkels, 'spannend of ze omslag kunnen maken'

Paul le Clercq • 11 november 2016 17:30 @Paul_le_Clercq

Beeld © ANP

C&A investeert veel geld in het ombouwen van winkels. ''Omdat er veel ketens aan de onderkant bijkomen die daarna upgraden, moet C&A wel mee. Misschien sluiten ze uiteindelijk wel een derde van hun winkels en gaan ze meer verdienen met het verhuren van panden dan met hun winkels'' zegt retailexpert Cor Molenaar.

Aan de onderkant van de kledingmarkt is veel beweging, legt Molenaar uit. Er zijn veel nieuwe toetreders en die beginnen veelal in het lagere segment. Dat doen ze bewust, omdat bestaande ketens dat laten liggen.

Maar daar is slechts weinig winst te behalen, zodat die ketens al snel naar een hoger segment gaan. Dat zie je aan onder meer Zara en Zalando, zegt Molenaar.

'Fast fashion'

Maar daar komen de nieuwe ketens in het vaarwater van bestaande ketens, zoals C&A. Die kunnen maar één beweging maken: ook omhoog, de prijzenslag kunnen ze niet aan.

''De slogan 'C&A is toch voordeliger' hoor je niet meer. Iedereen staat onder druk door 'fast fashion', waarbij onder meer Zara, Hennes & Mauritz en Primark geregeld iets nieuws in de winkel hebben hangen in plaats van dat ze twee keer per jaar van collectie wisselen'', aldus Molenaar.

'Zeker een kans'

Kitty Koelemeijer, hoogleraar Marketing & Retailing aan Nyenrode Business Universiteit, geeft C&A 'zeker een kans'. ''Het is een sterk familiebedrijf en ook al geven ze geen inzicht in de cijfers, ze staan er waarschijnlijk financieel goed voor.'' Ze ziet mogelijkheden voor technische hulpmiddelen in de winkels, zoals zuilen met toegang tot internet.

Volgens haar moet C&A het hebben van klanten die wat degelijker zijn en wat minder modieus, ''maar dat is ook een segment''. 

Concentratie op betere lokaties

Molenaar ziet al een aantal jaren een beweging bij C&A dat ze zich concentreren op de betere winkelcentra en lokaties. Daarin is het familieconcern bereid om te investeren, zegt hij. Dat past volgens hem in het beeld van de hele markt dat winkels zich concentreren in populaire winkelcentra en binnensteden.

Het zou hem niet verbazen als C&A uiteindelijk twee derde van de huidige winkels handhaaft. De resterende een derde zou dan op kortere of langere termijn kunnen worden verhuurd aan andere ketens. Veel winkelpanden zijn in eigendom.

Snel veel winkels ombouwen

Dat zou passen in de plannen van C&A voor Europa. Voor eind volgend jaar moet een derde van de filialen zijn omgebouwd en voor eind 2021 in totaal 80 procent. In totaal heeft C&A in Europa zo'n 1500 winkels, waarvan 480 in Duitsland en 132 in Nederland.

Volgens C&A Nederland is er dit jaar al in 60 winkels geïnvesteerd. Dat is dus bijna de helft van de winkels in Nederland. Verder zijn er vijf winkels grootscheeps verbouwd en kwam er aan het Amsterdamse Damrak een nieuwe 'flagship-store'.

Huurinkomsten straks belangrijker dan winkels?

Molenaar denkt dat het ook mogelijk is dat C&A voor sommige panden een andere huurder zoekt. In Nederland sluit C&A vier winkels, vanwege de slechte resultaten. In Utrecht sluiten twee zaken, maar in Hoog Catherijne is een winkel helemaal vernieuwd. Dat past in het beeld dat C&A zich richt op de betere lokaties, aldus Molenaar.

In het persbericht rept C&A maar heel kort over internet. Dat is een keuze, zegt Molenaar. ''Dat doet Primark ook niet, die willen gewoon de goedkoopste zijn. Vergeet niet dat C&A heel veel kennis heeft van fysieke winkels.''

C&A wil investeren in 'winkelbeleving, marketing, het verbeteren van de service, online en natuurlijk vooral in de collectie'. Internet komt dus achteraan in dit rijtje.

Weinig internet

C&A heeft een beetje een oubollig imago, ze zijn inderdaad behoudend. Dat komt misschien mede omdat in de top veel Duitsers zitten, zegt Molenaar.

Een miljard euro investeren lijkt veel, maar het gaat om veel panden. Als je 1 miljard verdeelt over 1500 winkels, dan is dat 670.000 euro per vestiging. Misschien dat er zaken worden gesloten, maar er gaat ook geld naar systemen voor klantrelatiebeheer. Het gaat bij C&A vaak om grotere winkels. ''Je bent al gauw een paar ton kwijt per filiaal'', zegt Kitty Koelemeijer, hoogleraar Marketing & Retailing aan Nyenrode Business Universiteit.

Koelemeijer denkt dat het voor C&A goed is om beter voor ogen te hebben wat klanten online en offline klanten kopen en waar. Daarbij kan een loyaliteitskaart, waar C&A meer geld in wil steken, bij helpen. Maar Molenaar denkt dat klanten niet zitten te wachten op zo'n kaart. ''Ze hebben liever een goede ligging van de panden of service''.

Meer op rtlz.nl:

Bron • RTL Z