Business

Air France-KLM wil prijsvechter voor langeafstandsvluchten

Karin Husslage • 20 september 2016 12:10 @karinhusslage

(Archief) Beeld © ANP

Air France-KLM onderzoekt de mogelijkheid om een prijsvechter te starten voor langeafstandsvluchten. Het bedrijf mengt zich daarmee in de markt van Wow Air en Norwegian.

De Franse krant Le Monde meldde gisteren al dat de luchtvaartcombinatie kijkt naar het oprichten van een nieuwe prijsvechter op de lange afstanden. Een woordvoerder bevestigt aan RTL Z dat de maatschappij er inderdaad naar kijkt, maar pas begin november details naar buiten zal brengen. Het onderzoek maakt deel uit van het strategische plan 'Trust together' dat begin november wordt gepresenteerd.

Op de lange afstanden zijn op dit moment maar een paar prijsvechters actief, zoals het IJslandse Wow Air en de Noorse Norwegian Airlines. Ryanair heeft eerder al trans-Atlantische vluchten aangekondigd, maar die gaan op z'n vroegst pas in 2018 de lucht in.

Paar honderd euro verschil

Kun je dan straks voor 50 euro naar New York vliegen? "Daar denk je meteen aan bij prijsvechters, maar zo goedkoop zal het niet worden", zegt verslaggever Bart Reijnen. "Het is voor een deel gewoon marketing. Kijk je naar de tarieven bij Wow bijvoorbeeld, dan zie je dat je op een vlucht naar New York alleen al 109 euro kwijt bent aan je koffer. De totaalprijs komt daardoor uiteindelijk in de buurt van een gewoon ticket bij KLM."

Vind je het oké om alleen te reizen met handbagage, dan kan het verschil wel oplopen. Een gezin dat met vier man naar New York reist, kan bij Wow tickets vinden voor een paar honderd euro minder dan bij een traditionele maatschappij als British Airways.

Lastig rendabel te maken

Voor lowbudgetmaatschappijen is het lastig om de langeafstandsvluchten rendabel te krijgen tegen lage ticketprijzen. "Lowcostvliegen werkt vooral bij vluchten op korte afstanden en met korte overstaptijden, waarbij het personeel gewoon thuis kan slapen. Bij langere vluchten moet je hotels gaan regelen in New York en andere dure steden, en dat maakt het ticket een stuk minder rendabel", legt verslaggever Bart Reijnen uit. "Hoewel je het met een vlucht naar New York nog wel nét zou kunnen halen om heen en weer te vliegen op een dag."

Daarnaast is het voor een maatschappij het gunstigst om te vliegen met hetzelfde type vliegtuigen, maar voor trans-Atlantische vluchten zijn vaak andere toestellen nodig. Reijnen: "Die oorzaken hebben maatschappijen tot nu toe tegengehouden om lowcost te gaan vliegen, maar je ziet de markt nu wel opkomen met partijen als Norwegian en Wow."

Afschaffen gegarandeerde overstap?

Luchtvaartdeskundige Hans Heerkens van de Universiteit Twente denkt dat er misschien nog een andere reden achter de komst van de prijsvechter zit. Traditionele luchtvaartmaatschappijen als KLM bieden nu nog een gegarandeerde overstap aan aan passagiers, waardoor ze minder kunnen verdienen. "Daardoor moeten ze vaak wachten op passagiers die van een andere vlucht komen, en zit er meer tijd tussen het landen en weer vertrekken." 

Prijsvechters daarentegen kunnen vaak een halfuur na landing alweer de lucht in, en dat maakt dat ze goedkoper. "Het zou dus zo kunnen zijn dat deze stap verkocht wordt als lowcost vliegen, maar dat het in de kern voor KLM gaat om het loslaten van de gegarandeerde overstap."

Meer bij RTL Z:

Bron • RTL Z