Business

Vette ontdekking Nestlé: minder suiker in je chocolade

Puck Scheres • 02 december 2016 15:27

Gemiddeld krijgen Nederlanders zo'n 80 gram toegevoegde suiker per dag binnen. Beeld © ANP

Je favoriete reep chocolade smaakt straks net zo lekker, maar bevat 40 procent minder suiker. 's Werelds grootste voedingsmiddelenproducent Nestlé claimt deze revolutionaire ontdekking.

Nestlé, een grote producent van snoep en chocolade, wil verder geen details prijsgeven omdat ze bezig zijn met een patentaanvraag op hun vondst. Hun wetenschappers hebben een manier gevonden om de structuur van suiker te veranderen. De moleculen zouden niet veranderd worden, maar de suiker zou sneller oplossen, waardoor de zoete smaak sneller je tong bereikt. Je proeft dus dezelfde zoetigheid, maar je hebt 40 procent minder suiker nodig. Er zitten dan dus ook minder calorieën in je chocolade. 

Kees de Graaf, hoogleraar sensoriek en eetgedrag, aan de Wageningen University zegt dat als dit daadwerkelijk gelukt is, dat dit een knappe prestatie is. ''De hele voedingsindustrie is bezig om de hoeveelheid suiker, zout en vet in ons eten te verminderen.''

Suiker in vloeibare en vaste vorm

Volgens smaakprofessor De Graaf krijgen we gemiddeld zo'n 80 gram toegevoegde suiker per dag binnen. Een groot gedeelte in vloeibare vorm via bijvoorbeeld frisdrank, zuivel of suiker in onze koffie of thee. ''Zo'n 10 tot 20 procent van onze suikerinname krijgen we binnen in vaste vorm als koekjes of chocolade. Dat is al snel 8 tot 16 gram suiker per dag. Als je die inname met 40 procent kunt reduceren, krijg je veel minder suiker binnen. En dat is winst. Alle kleine beetjes helpen.''

Nu bestaan diverse suikervervangers als Stevia of aspartaam, maar die zoetstoffen zijn minder goed bruikbaar in chocolade, koekjes en cake. Je hebt de kristallen in suiker nodig om een stevige structuur te geven aan een product. Nestlé denkt dat in 2018 de eerste chocolade met minder suiker op de markt komen.

We eten te veel suiker

Volgens het Diabetesfonds krijgt 80 procent van de Nederlanders te veel suiker binnen. We zouden 1,5 tot 2 keer zoveel suiker eten dan nodig. Volgens het CBS kampt 43 procent van de Nederlanders met overgewicht. Zo'n 12 procent heeft obesitas. Van de kinderen in ons land is 12 procent, oftewel ongeveer één op de acht, te zwaar.

Suiker zit van nature in onder meer fruit, melk, aardappelen en groenten zoals maïs en wortels. In veel andere producten wordt het toegevoegd door de voedingsindustrie: denk aan ketchup, tomatensoep, pindakaas of toetjes.

WHO: max 25 gram toegevoegde suiker

Er zijn geen afspraken hoeveel suiker er mag zitten in ons eten. De WHO (Wereldgezondheidsorganisatie) wil dat mensen maximaal 50 gram toegevoegde suikers binnen krijgen en ziet dat het liefst terug gebracht worden naar 25 gram.

Bron • RTL Z