Business

Met dit plan wil Airbnb racisme tegengaan

Karin Husslage • 08 september 2016 20:01 @karinhusslage

Airbnb-oprichter en CEO Brian Chesky Beeld © ANP

Huizenverhuursite Airbnb neemt actie om discriminatie en racisme onder gebruikers van het platform tegen te gaan. Dat moet voorkomen dat huurders geweigerd of slecht behandeld worden.

In een blogpost schrijft mede-oprichter Brian Chesky dat het hem spijt dat het bedrijf pas zo laat met oplossingen komt. 'Vooroordelen en discriminatie hebben geen plek op Airbnb, en we hebben er een zerotolerancebeleid voor.'

Hij reageert op verhalen van gebruikers die al een tijd de ronde doen. Airbnb-gasten laten weten dat ze keer op keer geweigerd worden voor een huis, dat hun boekingen geannuleerd worden met vage redenen en dat ze last hebben van argwanende buren. Onder de hashtag #Airbnbwhileblack deelden honderden gebruikers al hun ervaringen op Twitter. 

Profielen werken discriminatie in de hand

Het principe van Airbnb - als verhuurder bekijk je het profiel van iemand die je kamer, appartement of huis wil huren voordat je toezegt - is opgezet met goede bedoelingen. Eerdere verhuurders laten reviews achter over een huurder: of diegene vriendelijk was, het huis schoon achter liet en in het verleden geen overlast heeft veroorzaakt. Je weet daardoor dat je geen idioot binnenhaalt. Maar het werkt dus ook racisme in de hand.

Een onderzoek van Harvard Business School liet al zien dat Airbnb-gebruikers met Afrikaans-klinkende namen 16 procent minder kans hadden om een boeking voor elkaar te krijgen op het platform.

Geweigerd als gast? Airbnb helpt

Het nieuwe beleid, dat 'Open Doors' heet, garandeert dat gasten die te maken krijgen met discriminatie, hulp krijgen van Airbnb om wel een slaapplek te vinden. Word je nadelig behandeld, dan kun je 24/7 support krijgen van een medewerker die je helpt zoeken naar een verhuurder waar je wel welkom bent. Lukt dat niet in een andere Airbnb, dan zou dat ook een hotel kunnen zijn. Al reageert een woordvoerder daar al op bij Quartz dat die optie alleen wordt ingezet 'in hele zeldzame gevallen'.

Iedereen die Airbnb gebruikt, gaat binnenkort veranderingen zien op het platform. Zo moeten alle gebruikers vanaf november de voorwaarden van het Airbnb Community Compact accepteren, waarin staat wanneer verhuurders wel en niet een gast mogen weigeren. 

Foto's minder prominent

Daarnaast zullen gebruikersprofielen er iets anders uit gaan zien: foto's worden minder prominent getoond en andere informatie, zoals reviews van eerdere verblijven, wordt juist groter naar voren gebracht. Ook werkt het bedrijf aan het aanbieden van meer direct te reserveren huizen, die je als gebruiker meteen kunt boeken, zonder dat de host je boeking eerst nog moet goedkeuren.

Airbnb noemt het gepresenteerde plan 'een eerste stap'. Helemaal uitbannen zal niet lukken, staat te lezen in het 32-pagina's tellende document, 'omdat vooroordelen en discriminatie nu eenmaal deel uitmaken van onze samenleving'.

Bron • RTL Z / Karin Husslage