Bedrijven

Discountwinkels blijven mateloos populair, ook ná de crisis

25 oktober 2017 17:05

Beeld © ANP

Het aantal discountwinkels in Nederland, zoals Action, Big Bazar en Op=Op, blijft flink doorgroeien. In de afgelopen vijf jaar nam het aantal winkels toe met 78 procent, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Locatus.

Action bracht het nieuws met veel bombarie vorige week: de 1000ste winkel werd geopend. Weliswaar staan die winkels niet allemaal in Nederland, maar de groei van de marktleider op discountgebied is duidelijk. Had Action begin 2012 nog 236 winkels in Nederland; op dit moment zijn dat er 357.

Discountwinkels in 2012:

En Action is niet de enige die flink groeit. Ook Op=Op heeft uitgebreid van 43 naar 129 winkels, evenals Executieverkoop (van 4 naar 13 winkels) en So Low (van 8 naar 29 winkels). Nieuwkomer Hemarkt - de outlet van Hema - heeft 9 plekken in het winkellandschap weten te veroveren in het afgelopen jaar.

Discountwinkels in 2017:

Groei door overname Blokker-winkels

Daarnaast hebben winkelketens Big Bazar en Op=Op een flinke groei doorgemaakt. Daar was met name in de laatste twee jaar een sterke toename te zien, mede doordat filialen van Blokker deels werden verkocht aan Op=Op en deels omgebouwd tot Big Bazar.

Niet alle ketens zijn even goed uit de crisis gekomen. Zo is het aantal Euroland-zaken in vijf jaar tijd gedaald van 42 naar 7, en blijft Prijsmepper nagenoeg steken op hetzelfde niveau (16 zaken in 2016, 15 in 2017).

30 procent goedkoper

Consumenten weten de weg naar de ketens feilloos te vinden, ook voor A-merken. Uit een onderzoek van de Consumentenbond (€) van vorig jaar blijkt dat de discountwinkels flink voordeliger zijn dan bijvoorbeeld DA of Bol.com. Big Bazar stak daar met kop en schouders bovenuit met prijzen die gemiddeld 28 tot 30 procent lager liggen.

Lees ook: Zo bespaar je 1400 euro per jaar in de supermarkt.

Bron • RTL Z