Business

Koken met een local: Airbnb verkoopt straks lokale ervaringen

Chris Koenis • 20 september 2016 12:50 @chriskoenis

Toeristen op het Museumplein in Amsterdam. Beeld © ANP

Met het opkopen van het Spaanse 'peer-to-peer' reisplatform Trip4real gaat woningverhuursite Airbnb zijn gebruikers ook lokale ervaringen aanbieden. Zo moet het platform nog aantrekkelijker worden dan de concurrentie én kan het tegelijkertijd extra inkomsten genereren.

Van graffiti- en wijntours tot motorritjes en kookcursussen: via Trip4Real is het mogelijk om met iemand van de plaatselijke bevolking op stap te gaan. Airbnb betaalt volgens Techcrunch naar verluidt tussen de 5 en 10 miljoen dollar voor de overname van het bedrijf dat in februari 2013 in Barcelona is opgericht.

Airbnb is verheugd met de overname en roemt de visie van oprichtster Gloria Molins en haar team van 'een ander soort reiservaring die lokaal en authentiek is'. Iets wat Airbnb door reizigers steeds vaker wordt verweten: veel verhuur is in commerciële handen van bijvoorbeeld pandjesbazen.    

25 procent commissie

Trip4Real presenteert zich als een community en uithangbord van de deeleconomie. Het platform telt 10.000 gebruikers die kunnen kiezen uit 2500 locals.

Ondertussen roomt Trip4Real overigens wel 25 procent (plus BTW) af van elke boeking die gemaakt wordt op het platform. Gebruikers boeken hun uitjes rechtstreeks bij een local, net zoals hotelovernachtingen op Airbnb worden geboekt. Ook qua vormgeving was er al weinig verschil tussen beide platforms.

De overname is een slimme zet van Airbnb, zegt Marieke Dessauvagie, hotelconsultant bij vastgoedadviseur Colliers. "Veel mensen denken dat Airbnb een concurrent is van hotels, maar in feite is het meer een concurrent van online reisbureau's zoals Tripadvisor en Booking.com. Zeker nu bed and breakfasts die al op Booking.com staan ook op Airbnb worden aangeboden."

'Gevaar voor Booking.com

Zij wijst op de trend waarbij de reiziger wordt gekoppeld aan de lokale bevolking. "Een goed voorbeeld is EatWith, waarbij je als reiziger een lokale specialiteit kunt eten met een plaatselijke bewoner. En daar zijn veel variaties op, denk aan rondleidingen of uitgaan. Airbnb speelt hier goed op in en daarmee wordt het gevaar voor concurrenten als Tripadvisor alleen maar groter."

Uit onderzoek van Colliers en Hotelschool Den Haag van afgelopen juni naar het gebruik van Airbnb in Amsterdam bleek dat er vorig jaar ruim 736.000 overnachtingen zijn geboekt in onze hoofdstad. Gekeken naar alleen de maand januari was dat jaar-op-jaar een toename van 474 procent.

10 procent marktaandeel

Alle verhuurders via Airbnb verdienden samen 105 miljoen euro, terwijl hotels in de stad een omzet van 1,13 miljard haalde. Daarmee heeft de woningverhuursite op de populairste toeristische bestemming van ons land alweer een marktaandeel van bijna 10 procent.

Bron • RTL Z / Chris Koenis