Business

Heineken: er zijn te veel Olympische sponsors

13 augustus 2016 09:07

Beeld © ANP

Er zijn nu 58 merken die zich er op kunnen laten voorstaan dat ze sponsor van de Olympische Spelen in Rio zijn. Maar volgens Heineken is het voor grote sponsors moeilijk zich te onderscheiden van de kleinere.

Alle bijna 60 sponsors mogen het Olympische logo gebruiken. Het gaat dan om de 12 grootste sponsors, die bij elkaar meer dan 1 miljard dollar hebben betaald voor de huidige spelen.

Daarbij heeft het organiserende comité in Rio ook nog drie verschillende soorten deals gesloten: officiële sponsors, officiële supporters en leveranciers.

Daardoor zie je de Olympische logo's overal: op bussen met advertenties voor een middel tegen ongedierte, een winkelcentrum dat zichzelf tot officieel winkelcentrum van de Spelen heeft gebombardeerd en het Braziliaanse biermerk Skol, schrijft Bloomberg.

'Straks 80 sponsors?'

Heinken krijgt bijval van Tim Crow, de topman van het Londense Synergy, dat sinds de Olympische Spelen in Atlanta in 1996 Olympische sponsors adviseert. Volgens hem komt er een punt waarop genoeg genoeg is. Hij denkt dat merken kijken of ze wel verder moet gaan. Crow vreest dat er bij de volgende Spelen, in 2020 in Tokio, misschien wel 60, 70 of 80 sponsoren zullen zijn.

Het Internationaal Olympisch Comité (IOC) zelf zegt dat het in staat is de juiste balans te vinden tussen het veilig stellen van financiering en ondersteuning van particuliere bedrijven en anderzijds het unieke Olympische merk te beschermen.

Meer rtlz.nl:

Bron • RTL Z