Bedrijven

Mercedes gaat bezuinigen om elektrische auto's te maken

Michaël Niewold • 11 september 2017 17:16 @michaelniewold

De Mercedesfabriek in de Duitse plaats Sindelfingen. Beeld © EPA

Mercedes-Benz wil in navolging van de concurrentie ook meer elektrische auto's gaan bouwen. Maar het maken ervan is lang niet zo winstgevend als het verkopen van auto's met een verbrandingsmotor, dus gaat moederconcern Daimler bezuinigen.

Vanaf 2022 zal Daimler van alle modellen die het maakt, ook een versie op de markt te brengen met een elektrische motor of als hybride model. Hoeveel modellen volledig elektrisch worden, weet het bedrijf nog niet.

Daimler gaat tot en met 2025 in totaal 4 miljard euro bezuinigen. Waar er precies gesneden gaat worden, wil het bedrijf niet kwijt. Over stoppen met het bouwen van auto's die rijden op benzine of diesel, daar denkt het bedrijf voorlopig nog helemaal niet aan. "We hebben net geïnvesteerd in een hele nieuwe serie verbrandingsmotoren", e-mailt een woordvoerder. 

"Hybrides zijn niet zo moeilijk, dat is bij wijze van spreken een belletje naar Bosch en wat extra software in de auto installeren. Volledig elektrische auto's maken, dat is een stap verder", plaatst autojournalist Carlo Brantsen als kanttekening bij het voornemen van de Duitse autofabrikant. "Het is logisch dat Daimler dit aankondigt, ze kunnen niet achterblijven."

Spagaat voor fabrikanten

Hij verwijst naar Volvo, dat ook met veel tromgeroffel aankondigde alle auto's met een elektrische motor te gaan uitrusten, maar tegelijkertijd nog geen datum wilde geven voor het stoppen met bouwen van auto's met een traditionele verbrandingsmotor.

Dat autofabrikanten in een spagaat zitten, is ook wel logisch vertelt Brantsen. "Elektrische auto's hebben een businessmodel van likmevestje. Ongeveer de helft van de prijs gaat op aan de batterijen, die zijn gewoon nog reteduur." 

Bezuiniging lager dan winst in afgelopen halfjaar

De 4 miljard aan bezuinigingen moet gehaald worden "door beter samen te werken en via besparingen door de hele productieketen", aldus de woordvoerder. Meer wil hij hier niet over zeggen. In het tweede kwartaal van dit jaar boekte Daimler 2,5 miljard euro winst op een omzet van 41 miljard euro

Dat Daimler gaat bezuinigen heeft volgens Brantsen ook te maken met het feit dat overheden minder subsidies uitloven voor elektrisch rijden. "Dat verschil komt bij de fabrikant terecht. Als je concurrerend wil blijven, dan moet er gesneden worden", verklaart hij.

'Elektrisch is vijand van de werkplaats'

Daar komt nog bij dat auto's met een traditionele verbrandingsmotor meer onderhoud nodig hebben. "De elektrische auto is echt de vijand van de werkplaats, omdat er veel minder draaiende onderdelen in zitten", aldus Brantsen.

Miniatuurvoorbeeld

Het motorblok van een Mercedes S-Klasse. (Foto: EPA)

Hij is wel lovend over Daimlers voornemen om alle Smarts elektrisch te gaan maken. "Dat is ook elektrisch rijden zoals het bedoeld is: in stedelijke gebieden voor korte ritjes. Ik vraag me af of het handig is om met een S-klasse elektrisch te gaan, als je er 600 tot 700 kilometer op een dag mee wil rijden door weer en wind."

Bron • RTL Z