Bedrijven

Shell en Citroën: deze logo's slaan nergens (meer) op

Paul le Clercq • 02 juli 2017 15:00 @Paul_le_Clercq

Beeld ©

Wie kent niet de logo's van Philips, Shell, BMW en Citroën, maar waar komen ze in vredesnaam vandaan? Shell doet toch in olie en gas en niet in schelpen?

Nou, Shell heeft nú inderdaad niets meer met schelpen te maken, maar dat was wel eens anders. Het olie- en gasconcern komt voort uit de fusie tussen twee ondernemingen: Koninklijke Olie uit Nederland en de Britse Shell Transport and Trading Company. Dat laatste bedrijf was decennia voor die fusie actief in onder meer de schelpenhandel.

In 1833, om precies te zijn, breidde Marcus Samuel zijn antiekzaakje uit naar schelpen. Pas aan het eind van de negentiende eeuw zagen ze ook wat in olie. Maar het logo bleef een schelp, alhoewel er in de loop van de tijd wel het een en ander aan is veranderd.

Philips

Ook Philips, een ander icoon van de Nederlandse industrie, heeft een logo dat niets meer met de huidige activiteiten heeft te maken. Philips richt zich nu met name op medische apparatuur, maar het begon met iets totaal anders. Toen in jaren twintig de radio opkwam, ging gloeilampenmaker Philips ook radio's maken. De golfjes in het logo staan voor radiogolven en de sterren voor licht.

Radio's maakt Philips niet meer en verlichting is eveneens de deur uit. Maar het huidige logo van Philips lijkt in grote lijnen nog op dat van bijna honderd jaar geleden.

(de tekst gaat verder onder de foto)

Thumbnail

Citroën

Auto's van Citroën associeer je niet met tandwielen, maar toch is het logo van Citroën daarvan afkomstig. In 1900 kocht André Citroën namelijk het patent op een technologie om v-vormige tandwielen te maken. Een paar jaar later kocht hij een tandwielfabriek.

De auto's kwamen een paar jaar later, toen hij betrokken raakte bij automaker Mors, dat inmiddels niemand meer kent. Na de Eerste Wereldoorlog ging hij zijn eigen auto's maken onder de naam Citroën. Het logo van de tandwielen bleef.

(de tekst gaat verder onder de foto)

Thumbnail

BMW

Over BMW verschillen de meningen. Volgens sommigen duidt het logo op de propellor van een vliegtuigmotor, die BMW onder meer in de Eerste Wereldoorlog maakte. Maar anderen denken dat het logo een heel andere oorsprong heeft. Zo zou het logo hebben moeten lijken op dat van een belangrijke concurrent.

Over de oorsprong van kleuren blauw en wit bestaat in ieder geval géén controverse. Dat zijn de kleuren van Beieren, de deelstaat waar BMW (Bayerischen Motorenwerke) vandaan komt.

Thumbnail

Bron • RTL Z / Paul le Clercq