Business

Wordt crowdfunding net zo belangrijk als de bank?

Saskia van Huijgevoort • 06 november 2016 09:50 @Saskia_vanH

Beeld © ANP

Collin Crowdfund verwacht volgend jaar 400 projecten te begeleiden met een gemiddelde crowdfundwaarde van gemiddeld zo'n 250.000 euro, vertelt algemeen directeur Jeroen ter Huurne tegen RTL Z. Het platform bereikte onlangs de mijlpaal van 50 miljoen euro aan investeringen en ziet kansen om samenwerkingen met banken en andere financiële partijen aan te gaan. Ook de bedragen bij concurrenten blijven groeien. Is de markt aan het uitgroeien tot een serieuze speler?

Bij Collin Crowdfund, het platform waar de hoogste bedragen worden geïnvesteerd, werken inmiddels 15 mensen in dienst. "Daarnaast hebben we 30 tot 35 crowdfundcoaches verspreid door het land op zzp-basis", zegt Ter Huurne. 

Het aantal MKB'ers dat de weg naar zijn bedrijf vindt, neemt snel toe, vertelt hij. Daarnaast ging het afgelopen jaar onder andere samenwerkingen aan met banken. Een slimme zet, want zij wensen vanwege nieuwe richtlijnen steeds minder geld aan relatief kleine ondernemers uitlenen. "We proberen daarmee gezamenlijk tot een financieringsoplossing te komen", zegt hij. 

Of de branche snel een serieuze speler wordt, valt nog te bezien, zegt crowdfundingsexpert Bart Ruitenbeek​ van Fundwijzer. "Er moet nog wel een hoop gebeuren voordat crowdfunding een gevestigde financieringsmogelijkheid is. Ook in 2016 zal het totaal opgehaalde bedrag aan financiering via crowdfunding weer toenemen, maar de lijn gaat wel iets minder hard omhoog dan de afgelopen jaren. Toen verdubbelde het opgehaalde bedrag steeds op jaarbasis."

'Het begin ging minder gemakkelijk dan ik dacht'

De bekendheid van de branche groeit wel, zegt hij. En daar speelt ook de samenwerking met banken een belangrijke rol in. De meeste mensen zijn wat huiverig om hun geld te steken in onbekende zaken, van welke aard dan ook. Crowdfundingsplatformen die aangeboden worden via de bank, geven vertrouwen. "Wat betreft financiën heeft het allemaal te maken met imago en vertrouwen", zegt Ter Huurne.

In het begin was het daarom ook niet gemakkelijk om investeerders aan te trekken. "Het ging moeizamer dan verwacht: we hebben een sterk team met veel bankierservaring. Daarom hadden we gedacht dat het gemakkelijker was om snel te groeien." Inmiddels is die achterstand ingehaald op de planning, zegt hij. "Wij krijgen de meeste nieuwe investeerders vanuit bestaande klanten, die groep breidt zich uit als een olievlek."

'Crowdfunding was voor ons de allerbeste optie'

Eén van de bedrijven die afgelopen maand zijn uitbreiding financierde via crowdfunding is Zorgeloosch. Het biedt een concept waarbij scheidingsbemiddelaar en hypotheekadviseur samen optrekken en de financiële acceptatie van het convenant door de bank is gegarandeerd. "We zijn een snelgroeiende organisatie en willen extra fillialen in het land openen", vertelt directeur Sander de Loo.

Normaal klopte hij voor ene lening altijd aan bij ABN Amro, "die heeft ons altijd heel goed ondersteund". Maar op een gegeven moment kon de bank geen extra geld meer uitlenen vanwege de strenge richtlijnen. "We willen op dit moment geen investeerders aantrekken zodat we onze autonomie kunnen behouden."

Een andere optie is om facturen over te hevelen naar factoringsmaatschappijen, die het openstaande geld alvast voorschieten en het later bij klanten ophalen. "Maar ik wil de klant goed kunnen bedienen. Als het even niet uitkomt om een factuur te betalen, wil ik uitstel kunnen geven." Crowdfunding bood daarom een goed alternatief. "Het is super sympathiek: je krijgt er een enorme hoeveelheid mensen bij die je bedrijf steunen. En daarnaast helpt het ook mee om naamsbekendheid te genereren.

Uiteindelijk haalde zijn bedrijf in 3 uur tijd de benodigde 7,5 ton op.

'Je moet er wel wat voor doen'

Lekker makkelijk verdiend? Nou: je moet er wel wat voor doen, zegt De Loo. Niet alle crowdfundingsplatformen hanteren deze methode, maar Collin Crowdfund geeft investeerders een uitgebreid risicoprofiel mee. In het geval van Zorgeloosch was deze zeer laag, wat resulteerde in een rentepercentage van 7 procent.

Accountmanagers bij banken herkennen het systeem van Collin Crowdfund misschien nog 'van die goede oude tijd': na een aanvraag gaan coaches op bezoek bij een ondernemer. "Zij leveren een adviesrapport in met een positief of negatief advies. We letten niet alleen op jaarcijfers en inzichten, maar ook op de eerste indruk", vertelt Ter Huurne.

Vervolgens kijkt een externe en interne kredietbeoordelaar naar de leningsaanvraag. Een adviescommissie bepaald uiteindelijk op basis van deze informatie of de aanvraag op de site geplaatst wordt. "We wijzen twee van de drie aanvragen af, dus we leggen de lat hoog voor alle partijen", zegt hij.

Bron • RTL Z