Business

SUV's en elektrisch: zo wil Volkswagen zijn imago weer oppoetsen

Paul le Clercq / Matthias Pauw • 22 november 2016 16:58

Volkswagenbaas Herbert Diess presenteert een elektrisch model. Beeld © AFP

Het geplaagde Volkswagen gooit het roer drastisch om. Het gaat zich met het Volkswagenmerk richten op de bovenkant van het volumesegment, wil een sterkere positie in de VS veroveren en als onderdeel daarvan gaat het bedrijf zich sterk richten op elektrische auto's.

Na het ronduit dramatische schandaal rond de sjoemeldiesels moest Volkswagen wel een andere kant op. Het programma Transform 2025+ bestaat uit verschillende fases.

SUV-offensief

Het Volkswagenmerk, in termen van volume het belangrijkste merk van het Volkswagenconcern, moet hoger gepositioneerd worden in de markt voor het massa-segment, in de buurt van premiummerken. Naar eigen zeggen is dat tot nu toe alleen gelukt in China (de grootste markt voor Volkswagen) en in Europa.

In andere landen wil Volkswagen nu meer SUV's op de markt gaan brengen. Vooral in de VS gaat Volkswagen zich in eerste instantie richten op 'grote SUV's en limousines'. Na het 'SUV-offensief' moet er een golf van elektrische auto's op de markt komen. Daarbij richt het bedrijf zich niet alleen op de verkoop van auto's, maar ook op onder meer mobiliteitsdiensten.

Vanaf 2021 vol op elektrisch

In de VS is Volkswagen nu nog een kleine speler, maar het wil daar een grote en winstgevende speler worden in het massasegment. Naast brandstofslurpende SUV's moeten elektrische auto's daarbij helpen. In 2021 moet de productie daarvan in de VS beginnen.

Van het Volkswagenmerk moet er in 2025 1 miljoen elektrische auto's worden verkocht. Het totale concern, inclusief merken als Audi, Seat en Skoda, zou er 2 tot 3 miljoen aan de man moeten brengen. Daarmee zou één op de vijf of één op de vier auto's elektrisch moeten zijn. 

Miljarden besparen met 30.000 man minder

De nieuw ingeslagen weg moet de winstmarge verdriedubbelen: van 2 procent nu, naar 6 procent in 2025. Daarvoor moeten wel 30.000 werknemers het veld ruimen en minder succesvolle modellen worden geschrapt. Op deze manier moeten er miljarden aan kosten worden bespaard.

De besparingen op onsuccesvolle modellen moeten 2,5 miljard euro opleveren. Dat geld wil Volkswagen vervolgens investeren in de lijn van elektrische auto's.

Zelfrijdende auto

Zonder er verder veel woorden aan te wijden, staat in de strategiepresentatie ook te lezen dat Volkswagen zich wil richten op het ontwikkelen van een volledig zelfrijdende auto.

VW wil geld gaan verdienen door zelf systemen voor autonome auto's en kunstmatige intelligentie te gaan ontwikkelen, en vermoedelijk ook te verkopen. Daarnaast wil het de ontwikkeling van batterijen voor elektrische auto's tot een van zijn kerncompetenties maken.

Bron • RTL Z