Business

Volkswagen zet vol in op autodelen en taxi-app

Paul le Clercq • 05 december 2016 15:38 @Paul_le_Clercq

Beeld © ANP

Het Volkswagenconcern maakt van de nood een deugd. In de nasleep van het gesjoemel met diesels, dat het bedrijf hard heeft getroffen, kiest het voor een vlucht naar voren. VW begint een heel nieuw merk autodelen. Daarin worden honderden miljoen gestoken.

Taxi-apps en autodelen, zoals Uber en Blablacar, worden steeds groter. In grote steden hebben vooral jongeren steeds minder vaak een auto en maken daarom veel gebruik van deeldiensten. Daarbij wordt er in verband met het milieu veel verwacht van elektrische auto's.

Volkswagen wil meeliften op die trend door in de toekomst niet alleen geld te verdienen met het verkopen van auto's, maar ook met het vervoeren van mensen. Begonnen wordt met een taxi-app. Verder werkt het aan autodelen, ook via een app.

Speciaal ontwikkelde elektrische auto's

Daarom stopt het honderden miljoen euro's in het opzetten van een apart onderdeel dat mobiliteitsdiensten gaat aanbieden. Daarvoor wordt zelfs een nieuw merk ontwikkeld: Moia. In eerste instantie worden daarvoor bestaande modellen gebruikt, maar later worden speciaal voor Moia elektrische auto's ontwikkeld.

De eerste elektrische auto van het merk, die deels zelfstandig moet kunnen rijden, zal voor 2021 klaar zijn. VW zei onlangs al dat eind 2025 een kwart van de auto's die het verkoopt elektrisch moeten zijn.

Net zo duur als openbaar vervoer

Moia begint in Berlijn en Hamburg. Het merk moet snel groeien in andere steden in Duitsland en in de rest van Europa. Het is nu al in gesprek met 20 steden in Europa. In sommige steden moet de nieuwe dienst het openbaar vervoer vervangen als dat nu verlies lijdt.

Het is de bedoeling dat de kosten van de nieuwe dienst voor de consumenten net zo groot zijn als die van openbaar vervoer. 

Wil wereldspeler worden

Aan het eind van dit decennium wil Volkswagen hiermee een omzet van 2 miljard euro halen. Op de middellange termijn wil het één van de grootste spelers ter wereld zijn op het gebied van mobiliteitsdiensten. Het bedrijf wil hier niet alleen met Moia actief zijn, maar ook met de al bestaande merken.

Volkswagen heeft al voor 300 miljoen dollar een belang genomen in Gett, een concurrent van Uber. Gebruikers van die app kunnen al in meer dan honderd steden wereldwijd een autorit bestellen. 

Daimler en BMW zijn al actief

VW meldt zich relatief laat aan het front, dat Tesla als blikvanger kent en andere concurrenten al jaren eerder fors zag investeren. Zo heeft Mercedes-moederbedrijf Daimler bijvoorbeeld al sinds 2008 autodeeldienst Car2Go op de markt.

Het eveneens Duitse BMW wil volgend jaar een test doen met zelfrijdende auto's om de strijd met Uber aan te gaan, schrijft persbureau Reuters. Het zou de 'coolste' aanbieder met autodelen zijn. BMW wil daarvoor ook leunen op zijn expertise om auto's in het duurdere segment te maken en een vloot van die auto's te managen. Spelers als Uber onderhouden de auto's waarmee ze rijden niet zelf.

Technologiebedrijven Apple en Google hebben naar verluidt ook plannen om met elektrische en zelfrijdende auto's op de markt te komen.

Bron • RTL Z