Business

Air France-KLM start prijsvechter wegens moordende concurrentie

Erik Rezelman • 03 november 2016 09:46 @rezel

Archieffoto. Beeld © ANP

Air France-KLM tuigt een nieuwe Franse luchtvaartmaatschappij op die de keiharde concurrentie op met maatschappijen uit de Golfstaten moet aangaan. KLM en Air France blijven zich vooral richten op hun hubs' Schiphol en Parijs.

De nieuwe maatschappij richt zich op routes waar de concurrentie nu moordend is en moet Air France-KLM zelf bovendien de mogelijkheid geven nieuwe routes te openen. De maatschappij moet in 2020 beschikken over tien vliegtuigen, die worden bemand door piloten die nu voor Air France werken.

"Met Trust Together gaat Air-France-KLM opnieuw in de aanval met een project dat zowel ambitieus als realistisch is", aldus CEO Jean-Marc Janaillac. "We zullen op alle fronten terugvechten", voegde de topman daaraan toe.

Het plan maakt deel uit van de nieuwe strategie die Air France-KLM vandaag presenteert. Die moet in 2020 zorgen voor een omzet van ongeveer 28 miljard euro, tegen 26 miljard euro vorig jaar. Daarbij moeten tegen die tijd zo'n 100 miljoen passagiers worden vervoerd, wat er ruim 20 miljoen meer zouden zijn dan in 2015. Binnen Europa krijgt budgetdochter Transavia een belangrijke rol als toeleverancier van passagiers richting de luchthavens van Parijs en Amsterdam.

Ingrepen in personeelsbestand

Air France-KLM wil zijn positie de komende jaren verder versterken met aanhoudende bezuinigingen en gerichte investeringen. Gestaag moeten de kosten omlaag. Daarbij wordt ook verder ingegrepen in het personeelsbestand en worden eerder aangekondigde reorganisaties geïntensiveerd. Het concern doet geen uitspraken over de hoeveelheid banen die hierbij verloren kan gaan. 

Verder moeten klanten van Air France-KLM een betere beleving worden geboden. Om dit te bewerkstelligen investeert de maatschappij onder meer in een beter gepersonaliseerde dienstverlening en digitale hulpmiddelen. Tot slot zal Air France-KLM blijven lobbyen om tot een eerlijk speelveld te komen met prijsvechters en maatschappijen uit de golfstaten.

De druk is groot

De voordelen die Air France-KLM tegenwoordig geniet van de lagere brandstofkosten worden meer dan teniet gedaan door druk op de ticketprijzen. Een trend die de maatschappij ook voor de komende kwartalen voorziet. Air France-KLM heeft ook last van de hoge mate van geopolitieke en economische onzekerheden. 

Air France-KLM behaalde afgelopen kwartaal een omzet van 6.9 miljard euro, flink lager dan de 7.3 miljard euro in het derde kwartaal van 2015. In totaal wist de maatschappij toch 2,5 procent meer passagiers te verwerken in het derde kwartaal. In totaal ging het om 26,6 miljoen passagiers.

De operationele winst daalde van 880 miljoen naar 737 miljoen euro. De staking van het cabinepersoneel bij Air France drukte de winst met 90 miljoen euro.

Bron • RTL Z / Erik Rezelman