Bedrijven

Eigenaren webwinkel Neckermann.com vechten elkaar de tent uit

Mathijs Smit • 28 augustus 2017 09:22 @Mathijs__Smit

Beeld © ANP (Archieffoto)

De eigenaren van webwinkel Neckermann.com vechten elkaar de tent uit. Zij beschuldigen elkaar van het mislukken van ambitieuze plannen met het retailbedrijf.

De ruzie is opgelaaid tussen de twee broers die Neckermann.com in 2015 kochten en de oude eigenaar Axivate, die nog een minderheidsbelang in het bedrijf bezit.

Hoe zat het ook alweer?

Neckermann, niet te verwarren met het gelijknamige reisbureau, is van oorsprong een Duits postorderbedrijf. Na het faillissement van het Duitse bedrijf in 2012 neemt de Amsterdamse investeringsmaatschappij Axivate de Nederlandse activiteiten van Neckermann.com over. Die gaan in 2014 op hun beurt failliet.

Opnieuw onder de paraplu van Axivate gaat het bedrijf in zeer afgeslankte vorm verder. Volgens Axivate-partner Bas Rasker heeft Neckermann.com nog steeds veel potentie. Rasker heeft onder meer met de reiswebsites Eliza was here en Zoover al enkele internetsuccessen op zijn naam staan.

Eind 2015 verkoopt Axivate Neckermann.com echter aan Readen, een bedrijf van de broers Joop en Ronald Steenbergen. Zij zijn zoons van de oprichter van de Kwantum Hallen. Axivate krijgt na die deal ongeveer een kwart van de aandelen in Readen Retail.

Grote ambities

De ambities zijn groot. De nieuwe eigenaren willen Neckermann.com uitbouwen tot een webwinkel én winkelketen. Begin 2016 worden daarvoor een paar handenvol winkels in Nederland en België geopend.

Maar als het Duitse Otto, sinds 2012 de eigenaar van de merkrechten, de licentieovereenkomst intrekt, gaat het mis. Volgens Joop Steenbergen weigeren zijn financiers verder geld te steken in de plannen.

Juridische stappen

Eind 2016 meldt RTL Z dat de winkelketen en de gelieerde groothandel failliet gaan. De webwinkel blijft bestaan, met een voorlopig akkoord van Otto voor het gebruik van de merknaam. Steenbergen kondigt begin dit jaar aan juridische stappen te nemen tegen Axivate Capital, omdat de investeerder de merkrechten niet zou hebben meegeleverd. 

Vorige week stapte Axivate op zijn beurt naar de Ondernemingskamer, omdat de investeerder vindt dat de broers Steenbergen er bij Neckermann.com een puinhoop van hebben gemaakt. Volgens het FD wil de investeerder dat de rechter een bestuurder benoemt om orde op zaken te stellen.

'Ruis op de lijn'

Volgens Readen-directeur Joop Steenbergen wil de investeerder met de zaak voor de Ondernemingskamer de aandacht afleiden van de bodemprocedure die hij heeft opgestart. "Axivate heeft ons iets verkocht, dat zij niet had. Wij zijn misleid. Met deze zaak proberen zij ruis op de lijn te veroorzaken en druk te zetten. Dat heeft Rasker zo wel vaker gedaan."

Axivate wil geen toelichting geven. "Wij wachten de uitspraak van de Ondernemingskamer af", aldus partner Andreas Ezinga.

In juni kwam Neckermann in het nieuws nadat televisieprogramma Radar aandacht besteedde aan klachten van klanten van de webwinkel.

Bron • RTL Z