Business

Zoveel verdiende Albert Heijn met die schattige moestuintjes

Z Today • 06 juni 2016 21:04

Beeld ©

47 miljoen minimoestuintjes vlogen er over de toonbank dit jaar. Heel Holland was aan het tuinieren dankzij de Appie. En dat leverde de supermarkt flink wat centen op.

Rijen kinderen bij de ingang, oma’s die naar Albert Heijn gingen in plaats van de Jumbo. Even was er een moestuingekte gaande in Nederland. Een feestje dat de Appie een extra omzet van 700 miljoen euro opleverde.

Een meer dan succesvolle spaaractie dus. Maar de succesvolste spaaractie ooit is nog altijd de Flippo-rage. Die leverde chipsmerk Smiths een 40 procent hogere omzet op in één jaar tijd.

(lees verder onder de video)

En dit kun je ervan leren

Een slimme spaaractie kan dus een cash cow worden. Maar wanneer wordt zoiets nou een hit? Z Today bezocht het brein achter de moestuintjes, reclamebureau Mega Promotions, en vroeg eigenaar Ton Verbruggen wat de ingrediënten zijn van een succesvolle spaaractie.

1. Verzameldrang
Er moet een sterk verzamelelement in zitten. “De kinderen moeten naar de supermarkt willen voor dat ene artikeltje. Kijken of ze hun collectie compleet kunt maken. Je moet ervoor zorgen dat die kinderen er net een extra keertje naartoe gaan.”

2. Educatie & sympathie
Van de moestuintjes kunnen de kinderen wat leren over tuinieren. Het is sowieso belangrijk dat de actie een positieve emotie oproept. “Uiteindelijk wil je meer omzet behalen als supermarktketen, maar je wil tegelijkertijd ook positief in het nieuws komen. De consument is tegenwoordig heel kritisch, dus daar heb je rekening mee te houden.”

3. Voor de hele familie
Hoewel het moestuintje met name op kinderen gericht was, gingen ook volwassenen tuinieren. “Uiteindelijk gaat de hele familie sparen. Oma verandert van supermarktketen en gaat speciaal naar Albert Heijn om de collectie van kleinzoon of kleindochter compleet te maken.”  

Nieuwe actie nu al mislukt?

Het is de vraag of de nieuwe actie van de Albert Heijn ook zo’n succes wordt. Hij is nu al een beetje in de soep gelopen. De spaaractie staat in het teken van dinosauriërs en Freek Vonk. Van de 160 kaarten zijn er 20  geschikt voor augmented en virtual reality. Maar om die te bekijken, heb je de fysieke kaarten helemaal niet nodig. Wat blijkt: in een reclamefilmpje van Albert Heijn komen al die kaartjes al voorbij. Dan is het alleen nog maar een kwestie van op tijd pauzeren, de AH Dino’s-app openen en even de plaatjes scannen.

Bron • RTL Z / Z Today