Business

'Air France-KLM hinkt op twee gedachten met nieuwe maatschappij'

03 november 2016 17:07

(Archief) Beeld © ANP

Air France-KLM moet kiezen: òf een prijsvechter zijn, òf zich richten op meer luxe. Met de plannen voor een nieuwe maatschappij die vanuit Parijs vliegt zit Air France-KLM tussen de twee uitersten in.

Dat zegt luchtvaarteconoom Hans Heerkens van de Universiteit Twente. Hij reageert op de plannen die Air France-KLM vandaag bekend maakte om de zware concurrentie aan te gaan met maatschappijen uit de Golfstaten.

Er wordt een nieuwe maatschappij opgericht die vanuit Parijs gaat vliegen, tegen lagere kosten. Daarbij gaat de nieuwe maatschappij zich richten op routes waar Air France nu nog niet vliegt.

Heerkens twijfelt of de nieuwe maatschappij het redt met goedkoper cabinepersoneel, want de keerzijde van de medaille is dat het serviceniveau achteruit gaat. Air France-KLM zegt te willen concurreren met maatschappijen uit de Golfstaten, maar bijvoorbeeld Emirates levert ook een goede service, aldus Heerkens.

Op de korte afstanden neemt Air France-KLM geen grote maatregelen, zegt hij. De activiteiten van Transavia worden niet uitgebreid. De prioriteit van de prijsvechter blijft groeien in de Nederlandse en Franse thuismarkt.

'Of korte afstanden, of lange'

Heerkens zou afstappen van het systeem waarbij Air France-KLM zich richt op zowel de aanvoer van passagiers naar Schiphol en Charles de Gaulle in Parijs, als op de langeafstandsvluchten. Dat zou de maatschappij moeten ontkoppelen. Succesvolle maatschappijen richt zich óf alleen op de korte afstand, zoals EasyJet, óf op de lange afstand, zoals Emirates, zegt Heerkens.

Nu zijn de vluchtschema’s vaak op elkaar afgestemd, met het oog op overstappers. Maar baggage is vaak wel drie kwartier onderweg van het ene naar het andere toestel. EasyJet landt en vertrekt vaak een half uur later weer. Op intercontinentale routes moet je ook rekening houden met tijdzones, zodat je niet te vroeg vertrekt of te laat aankomt.

EasyJet

Laat EasyJet de passagiers voor de lange afstanden aanvoeren, zegt Heerkens. Dat wil volgens hem niet zeggen dat ze moeten samenwerken. Hij maakt de vergelijking met de trein. Met de bus ga je naar het station, om daar verder te gaan met de NS.

Luchtvaartpassagiers gaan zoiets zelf toch regelen, denkt Heerkens. Volgens hem heeft Schiphol het voordeel dat er zowel prijsvechters als EasyJet landen als netwerkmaatschappijen, zoals KLM.

Meer op rtlz.nl:

Bron • RTL Z