Bedrijven

Google en Facebook slokken 20 procent reclamegelden op

Michaël Niewold • 04 mei 2017 15:41 @michaelniewold

Facebookbestuurder Sheryl Sandberg en Eric Schmidt, voormalig baas van Google en nu commissaris bij Alphabet. Beeld © Getty Images

Van iedere euro die adverteerders vorig jaar uitgaven aan reclame, ging 20 cent naar Google en Facebook. Internetbedrijven slokken een steeds groter gedeelte van reclamebudgetten op, ten koste van vooral tv-bedrijven.

Dit jaar zal internet tv inhalen als het gaat om reclame-inkomsten. Volgens marktonderzoeker Zenith, onderdeel van de Franse Publicis Groupe S.A., een van de grootste advertentiebedrijven ter wereld, wordt dit jaar een duizelingwekkende 509 miljard euro uitgegeven aan reclame. Daarvan gaat bijna 37 procent naar internetbedrijven, een stijging van 13 procent ten opzicht van vorig jaar.

Tv haalt 175 miljard euro uit de advertentiemarkt, kranten 50 miljard, radio 32 miljard en tijdschriften 26 miljard. Bedrijven geven dit jaar bijna 34 miljard uit aan buitenreclame zoals op billboards en bioscopen krijgen 3,6 miljard voor het vertonen van reclame voordat de film begint.

Online gaat nog eens heel groot worden

Van de totale reclame-uitgaven gaat ongeveer 20 procent naar Google en Facebook, concludeert Zenith op basis van de jaarcijfers van de bedrijven. Google-moederbedrijf Alphabet had vorig jaar een omzet van 73 miljard euro uit reclame, drie keer zo veel dan de 24 miljard die Facebook omzette.

In het ranglijstje van het onderzoeksbureau staat het eerste 'traditionele' bedrijf op nummer drie: kabel- en telecommaatschappij Comcast is goed voor bijna 12 miljard euro.

De lijst wordt verder gedomineerd door online bedrijven zoals de Chinese zoekmachine Baidu, Microsoft, Yahoo, Verizon en Twitter. Samen met Alphabet en Facebook slokken deze bedrijven 73 procent van alle uitgaven aan internetreclame op en bijna een kwart van de totale uitgaven aan reclame wereldwijd. 

Duopoly Google en Facebook

Voor Facebook lijkt de toekomst rooskleurig: het bedrijf heeft bijna 2 miljard gebruikers waarmee het potentiële adverteerders kan lokken. Het bedrijf voert ook proeven uit met het tonen van advertenties in berichtenservice Messenger, dat iedere maand door een miljard mensen gebruikt wordt.

Bij Google zijn ze op hun hoede, vooral door de opkomst van adblockers. Die ondergraven namelijk hun businessmodel, omdat bedrijven adblockers betalen om hun reclame tóch te laten zien. Dat gaat ten koste van de uitgaven aan Google. Het bedrijf overweegt daarom om een eigen adblocker in haar Chrome-browser te bouwen.

Bron • RTL Z