Bedrijven

Haven Rotterdam kan nog week last hebben van hackaanval

Loek Essers • 03 juli 2017 12:09 @loekessers

De terminals van APM zijn open op afspraak. Beeld © ANP

Ook vandaag zijn de problemen die zijn veroorzaakt door gijzelsoftware nog niet verholpen in de Rotterdamse haven. De terminals van APM zijn deels operationeel, maar werken nog lang niet zoals het hoort. Het kan nog een week duren voordat alles weer normaal functioneert.

"APM Maasvlakte 1 is aan de waterzijde volledig operationeel, aan de landzijde is dat iets meer dan 50 procent", zegt Pieter Hartog, directeur van APM Terminals Rotterdam tegen RTL Z. Dat betekent dat vrachtwagens op afspraak kunnen leveren en dat schepen geladen kunnen worden met containers. Op dit moment is de capaciteit voldoende om om bij die terminal volledig operationeel te zijn, aldus Hartog. 

De terminal op Maasvlakte 2 is aan de landzijde open en ligt aan de waterkant nog volledig stil. Met andere woorden: er kan wel aangeleverd worden, maar de vracht kan nog niet aan boord van schepen worden gebracht.

Virus

Het bedrijf heeft nog steeds last van het Petya-virus dat vorige week de computers van onder meer Maersk, waar APM onderdeel van is, gijzelde. Hierdoor liepen de terminals volledig vast.

Ook nu zijn de systemen nog niet op orde. Waar de problemen precies in zitten wil Hartog niet zeggen omdat dat te gedetailleerd ingaat op de technische problemen.

Administratie gaat met de hand

"Er is een aantal computers aan de praat", zegt hij, maar de administratie van containers en het verwerken van laadlijsten gebeurt met de hand.

Deels wordt met papier gewerkt en een deel wordt handmatig ingevoerd in computers. De kranen zelf worden niet met computers bestuurd, zegt Hartog.

Computers langzaam aan de praat

Moederbedrijf Maersk meldt dat de IT-afdeling de meeste belangrijke computerprogramma's weer aan de praat heeft.

Het bedrijf moet wel toegeven dat het verhelpen van de gevolgen van een hackaanval een 'langdurig en gecompliceerd proces is'. Daarom vraagt Maersk klanten om geduld.

'Duurt nog een week'

Wanneer de problemen helemaal verholpen zijn, weet Hartog nog niet. "We hebben op dit moment nog geen betrouwbare tijdlijn."

Maersk schat in dat het nog een week gaat duren voordat iedereen binnen het bedrijf weer aan de slag kan met een werkend computersysteem. Ondertussen moeten ook nog 6 dagen achterstallige orders worden weggewerkt.

Hoeveel dit APM gaat kosten wil Hartog niet kwijt. Het berekenen van de schade heeft 'geen prioriteit', zegt hij.

TNT Express heeft nog steeds problemen

Ook de problemen bij TNT Express houden aan. Moederbedrijf Fedex meldde dit weekend dat er gewerkt wordt aan een oplossing voor de gevolgen van het virus en de IT-afdeling werkt hard om belangrijke systemen weer online te krijgen. Het Europese weg- en vliegvervoer is in ieder geval operationeel.

Een woordvoerder van het bedrijf laat weten dat de situatie grotendeels hetzelfde is als in het weekend. "We boeken vooruitgang."

Bron • RTL Z / Loek Essers