Business

De nieuwe speerpunten van PostNL: vers voedsel en flexbezorging

Chris Koenis • 29 februari 2016 11:05 @chriskoenis

Beeld © ANP

Voedsel, bouwmarktartikelen en spullen voor in de tuin. Dat zijn de groeimarkten waarop postbedrijf PostNL zich de komende tijd richt. Ook in het retourneren van pakketjes uit het buitenland ziet het bedrijf groei.

Nu de papieren envelop zijn beste tijd heeft gehad moet postbedrijf PostNL zich richten op nieuwe groeimarkten. Bij de presentatie van de jaarcijfers liet CEO Herna Verhagen van PostNL doorschemeren wat nu de interessante markten zijn voor het bedrijf dat volop bezig is met bezuinigen om de krimp in de postmarkt op te vangen.

De inhoud van pakketjes
Pakketjes zijn de toekomst en de inhoud ervan, die is belangrijk. Wat te denken van voedselbezorging? Volgens Verhagen is het een trend die zich doorzet in 2016, waarbij PostNL de foodboxen levert voor onder meer supermarktketens en versbedrijven.

Andere opvallende groeimarkten zijn bouwmarktproducten, gezondheidsproducten ('health') en artikelen van tuincentra. Zij droegen het afgelopen jaar bij aan de volumegroei van het aantal bezorgde pakketjes en zullen dat ook de komende tijd nog doen, verwacht Verhagen.

Bulkdeals
PostNL ziet de gemiddelde prijs van die pakketjes dalen. Dit is mogelijk vanwege de bulkdeals met grotere webshops zoals Bol.com. Omdat er steeds meer pakketjes (+9,6 procent) verzonden worden kondigt het bedrijf een nieuw sorteercentrum aan. In Amsterdam verschijnt alweer het negentiende sorteercentrum.

Ondertussen richt het postbedrijf zich om nieuwe flexibele bezorgdiensten. Naast same day delivery biedt het Internationale Retouren, waarbij bedrijven hun klanten in zestien Europese landen een pakket gemakkelijk en kosteloos retour kunnen sturen via een lokaal postkantoor.

 

Bron • RTL Z