Business

Chinese webwinkelgigant Alibaba opent kantoor in Nederland

11 mei 2016 09:04

Koning Willem-Alexander samen met Alibaba-oprichter Jack Ma tijdens een bezoek aan de campus. Beeld © ANP

Alibaba, de Chinese uitbater van internetmarktplaatsen, opent een kantoor in Nederland. De vestiging komt onder leiding te staan van voormalig Blokker-topman Roland Palmer.

Alibaba wil voor Nederland een 'poort naar China' zijn, zo kondigde het woensdag aan, en Europese merken en producten van kleine en grote bedrijven introduceren bij de Chinese consument.

Nederlandse producten
"In China is mede door de economische groei een grote vraag naar producten uit Nederland en België die bekendstaan om de hoge kwaliteits- en veiligheidsnormen'', aldus Alibaba. Eerder opende de onderneming al kantoren in Italië, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Het is nog niet bekend waar in Amsterdam het kantoor wordt gevestigd en hoeveel werkgelegenheid dit met zich meebrengt.

De Chinese webwinkel voegde vorig jaar al grootschalig Nederlandse producten toe aan zijn assortiment. Tijdens een bezoek van koning Willem-Alexander aan het bedrijf was eigenaar en oprichter Jack Ma opvallen lovend over Nederland. Ook toen prees hij de 'geweldige en veilige' Nederlandse producten

'Hulp meer dan welkom'
Volgens directeur Wijnand Jongen van belangenorganisatie Thuiswinkel.org kunnen Nederlandse webshops wel wat hulp gebruiken om de enorme Chinese markt te betreden. Jongen: "Je kunt je voorstellen dat dit niet eenvoudig is met alle regels, administratieve toestanden en restricties die in China gelden. Hulp is meer dan welkom."

Volgens hem kan Alibaba voor Nederlandse bedrijven het bereik genereren naar zo'n 400 tot 500 miljoen consumenten. Jongen: "Zij hebben de portals en platformen in bezit die zij toegankelijk kunnen maken voor Nederlandse webwinkels. Dat kan in één klap enorme marktpotentie opleveren."

Maar hoe groot is de kans dat Nederlandse webshops voet aan Chinese grond krijgen? "Ik denk dat het heel realistische kansen zijn, al moet je wel van enig volume en omvang zijn vanwege de kosten die bedrijven betalen om de Chinese markt te betreden. Daarnaast rolt Alibaba uit in meerdere landen, dus je moet er als Nederlandse bedrijf snel bij zijn", aldus Jongen. 

Bron • RTL Z / ANP