Bedrijven

Vanaf 2019 hebben alle nieuwe Volvo's een elektromotor

Michaël Niewold • 05 juli 2017 08:11 @michaelniewold

Volvo-topman Hakan Samuelsson. Beeld © EPA

Autofabrikant Volvo is de eerste grote automaker die stopt met het bouwen van auto's die alleen een verbrandingsmotor hebben. Vanaf 2019 krijgen alle nieuwe modellen van het oorspronkelijk Zweedse bedrijf ook een elektromotor. Maar wanneer het bedrijf stopt met verbrandingsmotoren, weet het nog niet.

Topman Hakan Samuelsson liet al eerder weten dat de huidige generatie dieselmotoren de laatste was die het bedrijf gaat maken

Het bedrijf wil nu tussen 2019 en 2021 vijf volledig elektrisch aangedreven auto's op de markt brengen, waarvan twee modellen onder dochtermerk Polestar. Daarnaast wordt een reeks hybridemodellen geïntroduceerd. Hoeveel dat er zijn, kan een woordvoerster van het bedrijf niet zeggen.

Op dit moment zijn behalve de V40, de S60 en de V60 alle modellen van Volvo uitgerust met een T8 benzinemotor, die deels elektrisch is aangedreven. 

'Milde hybrides'

Volvo rekent overigens ook 'milde hybrides' tot auto's die (deels) elektrisch worden aangedreven. En dat zijn auto's met een gewone benzine of dieselmotor 'waarbij elementen in de auto worden aangedreven door de accu', legt de woordvoerster uit.

Als meest voorkomende voorbeeld noemt zij de start-stop-functie, waarbij de auto automatisch afslaat en weer opstart bij het stoplicht. Dankzij een extra accu van 48 volt, gebeurt dat elektrisch. De rest van de tijd wordt de auto dus aangedreven met een verbrandingsmotor.  

Benzine en diesel 'geleidelijk' uitfaseren

Volvo wil in 2025 minstens 1 miljoen in ieder geval deels elektrisch aangedreven auto's hebben verkocht. Het bedrijf verkocht vorig jaar 534.332 auto's, hoeveel daarvan (deels) elektrisch zijn aangedreven meldt het bedrijf niet. 

Wanneer Volvo precies stopt met het maken van auto's die worden aangedreven door een verbrandingsmotor blijft ook onduidelijk. Die worden geleidelijk uitgefaseerd. "We kunnen niet in de toekomst kijken", zegt de woordvoerster. 

Volgens haar kan Volvo niet zomaar stoppen met de verkoop van benzine- of dieselauto's. "Daar is meer voor nodig en de hele auto-industrie moet eraan meewerken. Maar, en dat is de boodschap van onze topman, we gaan het wel doen."

Markt voor elektrisch in China

Volvo's rol als voorloper heeft veel te maken met eigenaar Geely Cars. In thuisbasis China is in de grote steden vaak sprake van ernstige vervuiling dus Volvo kan met name op die markt met elektrisch rijden fors inspelen op de grote vraag naar schoner vervoer.

Volgens autokenner (en Volvo-rijder) Carlo Brantsen is dat inderdaad een van de redenen dat Volvo deze stap zet. "Het particuliere autobezit begint net in China. Daar kunnen dus makkelijker stappen worden overgeslagen, die in het Westen wel gezet moeten worden." 

'Volvo is voortvarend bezig'

"Ze zijn voortvarend bezig, ze hebben natuurlijk een paar jaar geleden al gezegd te stoppen met 6 en 8 cilindermotoren en onlangs gezegd dat ze stoppen met diesels", prijst hij het merk. "En ze maken het ook wel waar", aldus Brantsen.

Maar, plaatst hij de stap in perspectief: "Volvo kan dit makkelijker doen, omdat het maar een klein fabrikantje is, in vergelijking met Toyota dat 10 miljoen auto's per jaar aflevert."

Bron • RTL Z