Bedrijven

Renault-Nissan is nu het grootste autobedrijf ter wereld

Coen van de Ven • 28 juli 2017 13:37 @CoenvdVen

Topman van Renault-Nissan Carlos Ghosn Beeld © Getty Images

Herstel in Rusland en stijgende verkopen in Europa hebben tot mooie cijfers geleid voor Renault-Nissan. Het is nu het grootste autobedrijf ter wereld en passeert Volkswagen en Toyota. "Ze hebben de afgelopen jaren precies de juiste overnames gedaan op het juiste moment."

Veel scheelt het nog niet. Renault-Nissan verkocht het afgelopen halfjaar iets meer dan 5,27 miljoen auto’s. Bij Volkswagen waren dat er honderdduizend minder. Vorig jaar was de Duitse autogigant, ondanks de sjoemelfraude, nog de grootste.

Mitsubishi

De toevoeging van Mitsubishi Motors aan het autoverbond is de voornaamste oorzaak: vorig jaar werd Nissan grootaandeelhouder in het Japanse merk. Weer eerder sloegen het Franse Renault en het Japanse Nissan de handen ineen.

"Daar is de victorie begonnen", zegt autojournalist Carlo Brantsen. Volgens hem is dit de eerste echt geslaagde fusie in de autowereld. Het knappe is volgens Brantsen dat de in feite Franse overname gepaard is gegaan met zeer veel respect voor de Japanners, een trots volk. "Toen Renault topman Carlos Ghosn het net ingelijfde Nissan deels in het Japans toesprak, wist je dat hij daar goed mee om zou gaan."

Mooie winstcijfers

Die hoge verkoopcijfers gingen gepaard met ander goed nieuws voor de Fransen. De winst groeide met een vijfde. Een belangrijke zetje daarbij waren de herstellende verkopen in Rusland en toegenomen verkopen in Oost-Europa, waar het met automerk een goede positie heeft. "De Fransen hebben de juiste overnames op het juiste moment gedaan", zegt Brantsen.

De operationele winst kwam daarmee uit op 1,8 miljard euro ten opzichte van 1,5 miljard euro een jaar eerder. Dat leverde een winst onder de streep van 2,4 miljard euro op. De opbrengsten bedroegen ruim 29,5 miljard euro.

General Motors

Decennialang was General Motors de ongeëvenaarde koning van de autoverkopen. Nu verkochten zij in het eerste halfjaar van dit jaar 4,7 miljoen auto’s. Het Amerikaanse bedrijf trekt zich terug uit de voor hen lastige markten Europa en India en zag daardoor de verkopen dalen.

"Twintig jaar geleden was Renault een kwakkelend automerk gericht op Frankrijk", zegt Brantsen. "Je kon het eigenlijk nauwelijks Europees noemen. Nu is het een wereldmerk geworden."

Bron • RTL Z