Business

Dit wil John de Mol (waarschijnlijk) met TMG

Michaël Niewold & Mathijs Smit • 23 januari 2017 13:42

John de Mol nadat hij Talpa Media heeft verkocht aan het Britse ITV, in 2015. Beeld © ANP

Beleggers zien het wel zitten, want meer bieders voor Telegraaf Media Groep betekent ook meer geld voor hen. Maar waarom wil tv-magnaat John de Mol een krantenbedrijf kopen? We zetten de meest waarschijnlijke scenario's op een rij.

De Mol zegt zelf dat hij het bod van het Belgische uitgeefconcern Mediahuis te laag vindt en dat hij TMG te belangrijk vindt voor zijn mediabedrijf Talpa Holding om in vreemde handen over te laten gaan. De bedrijven werken stevig samen op gebied van radio en Talpa helpt TMG bij het opzetten van web-tv kanalen. De Mol wil de 'sterke en unieke mediamerken' van TMG bij elkaar houden en in combinatie met Talpa uitbouwen.

De Mol heeft al 20,59 procent van de aandelen van TMG in handen en biedt met zijn 5,90 euro per aandeel ruim tien procent meer dan Mediahuis, dat 5,25 per aandeel biedt. Het bod komt formeel overigens van de Talpa Holding.

Wat is De Mol van plan met TMG?

Stel dat De Mol de strijd wint, dan kan hij verschillende kanten op met alle belangen die hij in de loop van de jaren in verschillende mediabedrijven heeft opgebouwd. De meest voor de hand liggende scenario's:

  1. Het opzetten van een groot en breed media-imperium: een grote krant (De Telegraaf), een tv-station (via zijn belang van 33 procent in SBS met vier zenders: SBS6, SBS9, NET5 en Veronica), populaire radiostations en tijdschriften (Radio 538, Privé), populaire websites (GeenStijl en Telegraaf.nl) en een maker van puzzelboekjes (Keesing Puzzles).
  2. Het opzetten van een tv- en radiobedrijf: De Mol zou een deal kunnen sluiten met het Finse uitgeefconcern Sanoma. Die heeft de overige 66 procent van SBS in handen. De Mol botste in het verleden hard met de Finnen over de inhoudelijke koers van het bedrijf. Wellicht kan hij de Finnen verleiden de printactiviteiten van TMG over te nemen in ruil voor hun belang in SBS.
  3. Een ander scenario is dat De Mol eigenlijk helemaal niet is geïnteresseerd in de activiteiten van TMG, maar met zijn bod het Mediahuis probeert te verleiden tot een hoger bod, waardoor hij meer krijgt voor zijn eigen belang.
  4. Ook zou zijn bod een zet kunnen zijn in een strategisch plan om de radiostations van TMG volledig in eigen bezit te krijgen. Met zijn bod zet hij druk op het Mediahuis, dat om hem af te kopen wellicht bereid is het belang van TMG in twee radiostations te ruilen tegen zijn aandelen TMG. Talpa Holding is eigenaar van Radio 538 en Radio 10 en heeft een belang van 73 procent in Sky Radio en Veronica.

Wie vindt De Mol op z'n pad?

Allereerst het Mediahuis. De Belgen deden halverwege december 2016 een officieel bod op TMG, met steun van de familie Van Puijenbroek. Die heeft een doorslaggevende rol. Zonder hun aandelenbelang van 40 procent is niets mogelijk, daarnaast heeft de familie met Guus van Puijenbroek iemand in de raad van commissarissen. Steun van de raad van commissarissen is niet vereist voor een overname, maar wel erg prettig voor een soepele transitie naar een nieuwe eigenaar. 

TMG bestudeert beide biedingen. Beleggers lijken wel enthousiast. Vlak na het bod van De Mol steeg de koers met bijna 6 procent om daarna weer wat te stabiliseren op een plus van een kleine 2 procent.  

Goedkeuring vereist van toezichthouder

Daarnaast moet toezichthouder Autoriteit Consument & Markt toestemming geven voor een deal, omdat alleen al de omzet van TMG boven de 150 miljoen euro per jaar ligt. Dat bedrag is de grens die gehanteerd wordt om te bepalen of de ACM wel of geen goedkeuring hoeft te geven.

Omdat er nog slechts sprake is van een bod, wil de ACM geen commentaar geven. "Maar we volgen het uiteraard met belangstelling", zegt een woordvoerder.

Bron • RTL Z