Business

Verkoop huis-aan-huisbladen kost TMG 3 miljoen

Mathijs Smit • 04 april 2017 10:57 @Mathijs__Smit

Het hoofdkantoor van TMG aan de Amsterdamse Basisweg. Beeld © ANP

Het afstoten van de huis-aan-huisbladen kost de Telegraaf Media Groep 3 miljoen euro aan reorganisatielasten. Dat blijkt uit het jaarverslag van de uitgever.

TMG kondigde eind maart aan haar huis-aan-huisbladen te willen verkopen aan uitgever/drukker BDU uit Barneveld. In totaal neemt BDU 47 lokale kranten over. Destijds bleek al dat er als gevolg van de verkoop 32 van de 108 voltijdsbanen zullen vervallen.

TMG wil met de verkoop snijden in de kosten. Volgens het maandag verschenen jaarverslag zijn de activiteiten goed voor bijna 14 miljoen euro omzet, maar leveren ze een 'marginale bijdrage' aan het resultaat.

Reorganisatielasten

Om van de huis-en-huisbladen af te komen, moet TMG echter eerst nog even diep in de buidel tasten. Uit het verslag blijkt dat de uitgever 3 miljoen euro aan reorganisatielasten voor de verkoop heeft gereserveerd.

Volgens TMG gaat het om een verliespost die nog niet in de resultaten over 2016 is verwerkt, maar dit jaar op de resultaten drukt. "We hebben vorig jaar aangekondigd om organisatorische veranderingen door te voeren, waar deze stap er een van is. Maar omdat dit besluit dit jaar is genomen, nemen we ook de reorganisatielast in 2017", aldus een woordvoerder.

Overnamestrijd

TMG is sinds december het onderwerp van een overnamestrijd tussen het Belgische Mediahuis en de familie van Puijenbroek aan de ene kant, en mediatycoon John de Mol aan de andere kant. Na zijn belang vorige week niet te hebben uitgebreid, kocht De Mol maandag weer aandelen bij.

Zijn belang groeide daardoor tot 28,7 procent. Zijn opponenten hebben bijna 60 procent in handen.

Bron • RTL Z